23948sdkhjf

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Fordonsbesiktningsbranschen har tagit fram en rapport som pekar på stora brister i fordonskontrollen för miljö- och trafiksäkerhet. Orsakerna är omoderna regler för trafiksäkerhet och för låga krav på bilarnas miljöpåverkan.

Enligt rapporten visar statistiken nu att andelen miljöunderkända fordon kraftigt minskat. Samtidigt finns inget som tyder på att fordonsflottan plötsligt blivit så mycket renare. Statistiken visar istället att tiotusentals fordon nu släpps igenom besiktningen trots att de inte har fungerande avgasrening.

Läs också: Besikta utan smittorisk

Enligt EU:s regelverk ska en kontroll av röktäthet, där alltså partiklar ingår, göras för dieselbilar. Uppmätta värden ska jämföras med de nivåer som angetts av tillverkaren, det så kallade skyltvärdet. Om det uppmätta värdet överskrider skyltvärdet ska fordonet underkännas. Om ett sådant värde inte finns så gäller de generella gränsvärdena som finns fastslagna i direktivet. Vid den svenska föreskriftsförändringen togs dock mätning mot skyltvärde helt bort. Istället ska mätning endast göras mot generella gränsvärden. Detta trots EU-direktivets skrivningar om hur skyltvärde ska användas.

Fordonsbesiktningsbranschens mål är inte att underkänna fler fordon – utan rätt fordon, skriver organisationen och föreslår en rad åtgärder.

• En Nollvision för döda och allvarligt sjuka på grund av luftföroreningar från trafikens utsläpp

• Gränsvärdena skärps och sätts på en nivå som gör avgasmätning och miljökontroll relevant

• OBD-kontrollen blir relevant

• Undantaget från avgasmätning för dieselfordon äldre än 20 år tas bort

• Tillförlitliga och kostnadseffektiva kontroll- och mätmetoder, exempelvis partikelräkning och mätning av NOx utvecklas och införs i Sverige

När det gäller kontrollen av fordonens trafiksäkerhet påpekar FBB att reglerna som styr vad som kontrolleras under besiktningen inte uppdaterats sedan slutet av 1980-talet. Moderna säkerhetsfunktioner som antisladd, backkamera och filhållningshjälp kontrolleras inte och elbilar genomgår inte någon specifik kontroll. Stora rostskador passerar genom besiktningen utan anmärkning, hävdar FBB vidare, vilket kan orsaka att en bils uträknade deformationszoner sätts ur funktion.

Det är en hygienfaktor att Sverige som trafiksäkerhetsförebild i världen har besiktningsregler anpassade till den moderna fordonsflottan, säger Tord Fornander som är ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.

Om era förslag på åtgärder för att komma till rätta med bristerna genomförs, blir inte fordonsbesiktningen betydligt mer omfattande då?

Nej, det handlar om att få föreskrifterna att lira med dagens fordon, säger Tord Fornander. Det är gränsvärdena som är fel när det gäller avgaserna. Med säkerheten så har vi kontroller som inte gör någon nytta.

Vilka riktar sig er rapport till i första hand?

Branschföreträdare, politiker och myndigheter. Det är Transportstyrelsen som äger frågan om föreskrifterna, säger Tord Fornander.

De nya EU-reglerna kom 2018 och inför dem var andemeningen att nivåerna för miljö och trafiksäkerhet skulle höjas, enligt Tord Fornander. Transportstyrelsen aviserade att göra ändringsföreskrifter för Sverige men drog tillbaka dem och endast mindre ändringar genomfördes.

FBB har även åsikter om hur elbilar bör kontrolleras i säkerhetshänseende.

• Framdrivningsbatterierna bör undersökas med avseende på synliga fysiska skador och läckor, inklusive lock, kablar, kyl/värmesystem och varningsanordningar.

• Kablar i drivsystemet måste kontrolleras för skador och att de är säkert monterade och skyddade. • Laddningskabeln ska kontrolleras för skador.

• Bilens kontakt och lock bör kontrolleras för skador och överhettning.

Fordonsbesiktningsbranschen är som slutkläm inne på framtida fordon, till exempel självkörande bilar och bussar. För att besiktningsreglerna ska fungera i framtiden vill man att:

• Besiktningsföreskrifterna uppdateras och kompletteras med särskilda anvisningar/regelverk för elbilar enligt en norsk förlaga.

• Besiktningsorgan, fordonstillverkare, myndigheter, akademi, forskare och politiker samarbetar för att hitta lösningar på hur myndighetsutövning och kontroll av fordonsflottan ska gå till i framtiden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.172