23948sdkhjf

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Fordonsbesiktningsbranschen har tagit fram en rapport som pekar på stora brister i fordonskontrollen för miljö- och trafiksäkerhet. Orsakerna är omoderna regler för trafiksäkerhet och för låga krav på bilarnas miljöpåverkan.

Enligt rapporten visar statistiken nu att andelen miljöunderkända fordon kraftigt minskat. Samtidigt finns inget som tyder på att fordonsflottan plötsligt blivit så mycket renare. Statistiken visar istället att tiotusentals fordon nu släpps igenom besiktningen trots att de inte har fungerande avgasrening.

Läs också: Besikta utan smittorisk

Enligt EU:s regelverk ska en kontroll av röktäthet, där alltså partiklar ingår, göras för dieselbilar. Uppmätta värden ska jämföras med de nivåer som angetts av tillverkaren, det så kallade skyltvärdet. Om det uppmätta värdet överskrider skyltvärdet ska fordonet underkännas. Om ett sådant värde inte finns så gäller de generella gränsvärdena som finns fastslagna i direktivet. Vid den svenska föreskriftsförändringen togs dock mätning mot skyltvärde helt bort. Istället ska mätning endast göras mot generella gränsvärden. Detta trots EU-direktivets skrivningar om hur skyltvärde ska användas.

Fordonsbesiktningsbranschens mål är inte att underkänna fler fordon – utan rätt fordon, skriver organisationen och föreslår en rad åtgärder.

• En Nollvision för döda och allvarligt sjuka på grund av luftföroreningar från trafikens utsläpp

• Gränsvärdena skärps och sätts på en nivå som gör avgasmätning och miljökontroll relevant

• OBD-kontrollen blir relevant

• Undantaget från avgasmätning för dieselfordon äldre än 20 år tas bort

• Tillförlitliga och kostnadseffektiva kontroll- och mätmetoder, exempelvis partikelräkning och mätning av NOx utvecklas och införs i Sverige

När det gäller kontrollen av fordonens trafiksäkerhet påpekar FBB att reglerna som styr vad som kontrolleras under besiktningen inte uppdaterats sedan slutet av 1980-talet. Moderna säkerhetsfunktioner som antisladd, backkamera och filhållningshjälp kontrolleras inte och elbilar genomgår inte någon specifik kontroll. Stora rostskador passerar genom besiktningen utan anmärkning, hävdar FBB vidare, vilket kan orsaka att en bils uträknade deformationszoner sätts ur funktion.

Det är en hygienfaktor att Sverige som trafiksäkerhetsförebild i världen har besiktningsregler anpassade till den moderna fordonsflottan, säger Tord Fornander som är ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.

Om era förslag på åtgärder för att komma till rätta med bristerna genomförs, blir inte fordonsbesiktningen betydligt mer omfattande då?

Nej, det handlar om att få föreskrifterna att lira med dagens fordon, säger Tord Fornander. Det är gränsvärdena som är fel när det gäller avgaserna. Med säkerheten så har vi kontroller som inte gör någon nytta.

Vilka riktar sig er rapport till i första hand?

Branschföreträdare, politiker och myndigheter. Det är Transportstyrelsen som äger frågan om föreskrifterna, säger Tord Fornander.

De nya EU-reglerna kom 2018 och inför dem var andemeningen att nivåerna för miljö och trafiksäkerhet skulle höjas, enligt Tord Fornander. Transportstyrelsen aviserade att göra ändringsföreskrifter för Sverige men drog tillbaka dem och endast mindre ändringar genomfördes.

FBB har även åsikter om hur elbilar bör kontrolleras i säkerhetshänseende.

• Framdrivningsbatterierna bör undersökas med avseende på synliga fysiska skador och läckor, inklusive lock, kablar, kyl/värmesystem och varningsanordningar.

• Kablar i drivsystemet måste kontrolleras för skador och att de är säkert monterade och skyddade. • Laddningskabeln ska kontrolleras för skador.

• Bilens kontakt och lock bör kontrolleras för skador och överhettning.

Fordonsbesiktningsbranschen är som slutkläm inne på framtida fordon, till exempel självkörande bilar och bussar. För att besiktningsreglerna ska fungera i framtiden vill man att:

• Besiktningsföreskrifterna uppdateras och kompletteras med särskilda anvisningar/regelverk för elbilar enligt en norsk förlaga.

• Besiktningsorgan, fordonstillverkare, myndigheter, akademi, forskare och politiker samarbetar för att hitta lösningar på hur myndighetsutövning och kontroll av fordonsflottan ska gå till i framtiden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Nyhetsbrev

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Arkiv

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Dubbdäcken får sitta på längre

Precis som branschorganisationerna MRF, SFVF och DRF begärt förlängs nu perioden för dubbdäcken. Det generella undantaget från reglerna gäller från 15 april till den 30 april.

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Mopedbilar servas som andra bilar

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Biltema lanserar drive- in

Hundra Godkända bilverkstäder hos Autoexperten

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

Virusisolerade räddas av bildelningsapp

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Se alla Företagens egna nyheter

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | BMW F11 F07

Så jobbar du godkänt med AC-service

Kan extraljus användas som backljus?

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Starkt rustade för framtiden!

Angående rådande förhållanden pga. Covid-19

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Audi E-Tron avtagbar dragkrok från GDW T60

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

Kvalitets luftbälgar till BMW X5 & X6

PPG-maskin revolutionerar färgblandningen hos Upplands Motor

Nyframtagna specialaxlar till sänkta Volvobilar!

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

CAB Plan Distansutbildning - prova kostnadsfritt i 3 veckor

Nu kan du följa din beställning!

Sänd till en kollega

0.143