23948sdkhjf

Koenigsegg Gemera är en Mega-GT

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Fyra säten och 400 knyck, det är vad Koenigsegg lovar med Gemera. Men allra mest intressant är drivlinans design.

När det meddelandes att det inte skulle bli någon bilsalong i Genève var man nog allra ledsnast i Ängelholm. För den lilla svenska superbilstillverkaren Koenigsegg hade laddat hårt inför årets salong och med sig hade man inte mindre än två nya modeller.

Läs också: Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Dels var det den aerodynamiskt slimmade Jesko Absolut, en bil som lovar att vara den snabbaste produktionsbilen någonsin. Dels var det Koenigsegg Gemera, en bil som inte ser ut som någonting annat.

Gemera är märkets första fyrsitsiga bil och Koenigsegg själva kallar den för en "Mega-GT". Här ska fyra stora vuxna ha gott om plats för sig själva och sitt bagage i hög komfort. Har man barn kan de sitta säkert där bak, där det finns Isofix-fästen.

Här finns också fyra värmda och fyra kylda mugghållare, så att man ska kunna smutta på både varma och kalla drycker när man dundrar fram i 400 kilometer per timme.

För det ska man kunna göra. Koenigsegg Gemera har tre elmotorer på tillsammans 1 100 hästkrafter och de kompletteras av en trecylindrig, kamaxelfri Freevalve-motor på två liter och 600 turboladdade hästkrafter.

Märkligt nog driver den mittmonterade motorn på framhjulen, där den har sällskap av en av elmotorerna. Bakhjulen, de drivs av de båda andra elmotorerna. Den klimatmedvetne kan notera att motorn lämpligast matas med 100-procentig bioetanol och att man når åtminstone 300 knyck utan att den behöver startas. Men då får man nog tulla lite på räckvidden, som annars anges till fem mil på el.

Koenigsegg säger att man kommer att bygga 300 exemplar av Gemera men nämner ingenting om prislappen. Som om det skulle spela någon roll, inget pris kan väl vara för högt för årets absolut galnaste bil?

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Mekonomen utsatt för dataintrång

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.109