23948sdkhjf

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

När Morgan gör en ny bil ser den ut som den gjort sedan 1950-talet. Men under skalet finns modern teknik.

När urbrittiska Morgan presenterade sin nya Plus Six i fjol var det den första helt nya bilen på 19 år. Och den såg precis ut som den gamla. Nu har man gjort det igen, för Morgan Plus Four ser ut exakt som gamla Plus 4 (med siffra i stället för som nu, med bokstäver), men Morgan hävdar att bilen till 97 procent är ny. Möjligen utgörs de återstående tre procenten av utseendet.

Läs också: MC20 markerar Maseratis nya era

Till att börja med har man kastat den gamla stålramen på sophögen och ersatt den med ett styvt och lätt aluminiumchassi, samma som i storebror Plus Six. Samma material använder man också i de handknackade karosspanelerna, men de hålls traditionsenligt på plats av en stomme av askträ.

Under huven finns en motor från tyska BMW, en tvåliters bensinturbo på 255 hästkrafter, som ska skänka samma prestanda till Plus Four som till företrädaren V6 Roadster. Välj mellan sexpetad manuell eller åttastegad automat.

Jämfört med Plus Six, med rak sexa, är Plus Four 84 mm smalare. Det har man åstadkommit genom kortare länkarmar i hjulupphängningen och smalare däck. Den är lättare också, och väger lite drygt ett ton innan man har satt sig bakom ratten.

Priset på 62 995 pund, motsvarande cirka 765 000 kronor, är en ordentlig sudd mer än föregångaren. Morgon påpekar att man med Plus Four får, utöver ett modernt chassi, 65 procent mer pulver i motorn, samtidigt som bränsleförbrukningen är i princip oförändrad och koldioxidutsläppen minskat med 15 procent.

Dessutom är det mesta inbakat i standardutrustningen: luftkonditionering, servostyrning, 15-tums ekerhjul och sufflett av mohair, till exempel. Men det är väl bara sådant som man förväntar sig om man köper en helt ny gammal bil.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.157