23948sdkhjf

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

När Morgan gör en ny bil ser den ut som den gjort sedan 1950-talet. Men under skalet finns modern teknik.

När urbrittiska Morgan presenterade sin nya Plus Six i fjol var det den första helt nya bilen på 19 år. Och den såg precis ut som den gamla. Nu har man gjort det igen, för Morgan Plus Four ser ut exakt som gamla Plus 4 (med siffra i stället för som nu, med bokstäver), men Morgan hävdar att bilen till 97 procent är ny. Möjligen utgörs de återstående tre procenten av utseendet.

Läs också: Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Till att börja med har man kastat den gamla stålramen på sophögen och ersatt den med ett styvt och lätt aluminiumchassi, samma som i storebror Plus Six. Samma material använder man också i de handknackade karosspanelerna, men de hålls traditionsenligt på plats av en stomme av askträ.

Under huven finns en motor från tyska BMW, en tvåliters bensinturbo på 255 hästkrafter, som ska skänka samma prestanda till Plus Four som till företrädaren V6 Roadster. Välj mellan sexpetad manuell eller åttastegad automat.

Jämfört med Plus Six, med rak sexa, är Plus Four 84 mm smalare. Det har man åstadkommit genom kortare länkarmar i hjulupphängningen och smalare däck. Den är lättare också, och väger lite drygt ett ton innan man har satt sig bakom ratten.

Priset på 62 995 pund, motsvarande cirka 765 000 kronor, är en ordentlig sudd mer än föregångaren. Morgon påpekar att man med Plus Four får, utöver ett modernt chassi, 65 procent mer pulver i motorn, samtidigt som bränsleförbrukningen är i princip oförändrad och koldioxidutsläppen minskat med 15 procent.

Dessutom är det mesta inbakat i standardutrustningen: luftkonditionering, servostyrning, 15-tums ekerhjul och sufflett av mohair, till exempel. Men det är väl bara sådant som man förväntar sig om man köper en helt ny gammal bil.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Nyhetsbrev

Mekonomen utsatt för dataintrång

Arkiv

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Se alla Företagens egna nyheter

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Sänd till en kollega

0.125