23948sdkhjf

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

När Morgan gör en ny bil ser den ut som den gjort sedan 1950-talet. Men under skalet finns modern teknik.

När urbrittiska Morgan presenterade sin nya Plus Six i fjol var det den första helt nya bilen på 19 år. Och den såg precis ut som den gamla. Nu har man gjort det igen, för Morgan Plus Four ser ut exakt som gamla Plus 4 (med siffra i stället för som nu, med bokstäver), men Morgan hävdar att bilen till 97 procent är ny. Möjligen utgörs de återstående tre procenten av utseendet.

Läs också: Porsche 911 får nummercirklar

Till att börja med har man kastat den gamla stålramen på sophögen och ersatt den med ett styvt och lätt aluminiumchassi, samma som i storebror Plus Six. Samma material använder man också i de handknackade karosspanelerna, men de hålls traditionsenligt på plats av en stomme av askträ.

Under huven finns en motor från tyska BMW, en tvåliters bensinturbo på 255 hästkrafter, som ska skänka samma prestanda till Plus Four som till företrädaren V6 Roadster. Välj mellan sexpetad manuell eller åttastegad automat.

Jämfört med Plus Six, med rak sexa, är Plus Four 84 mm smalare. Det har man åstadkommit genom kortare länkarmar i hjulupphängningen och smalare däck. Den är lättare också, och väger lite drygt ett ton innan man har satt sig bakom ratten.

Priset på 62 995 pund, motsvarande cirka 765 000 kronor, är en ordentlig sudd mer än föregångaren. Morgon påpekar att man med Plus Four får, utöver ett modernt chassi, 65 procent mer pulver i motorn, samtidigt som bränsleförbrukningen är i princip oförändrad och koldioxidutsläppen minskat med 15 procent.

Dessutom är det mesta inbakat i standardutrustningen: luftkonditionering, servostyrning, 15-tums ekerhjul och sufflett av mohair, till exempel. Men det är väl bara sådant som man förväntar sig om man köper en helt ny gammal bil.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Elbilens motsvarighet till reservdunk

Norsk batterifabrik ska konkurrera med Northvolt.

Tyskland höjer bonusen vid köp av elbil

Bilverkstäder kan komma att sköta besiktning i glesbygd

Så kan elbilen laddas i hemmet

Nyhetsbrev

Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

Arkiv
1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Fira Motorhistoriska dagen – på distans

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Porsche 911 får nummercirklar

Urstark prisbild i begagnathandeln

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Det blir svemester i sommar

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

3

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Ny chef för Audi Sverige

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Fruktbar dialog för moderna utbildningar

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Sänd till en kollega

0.175