23948sdkhjf

Ledare #12: Skadan är redan skedd

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Nu har coronavirusets härjningar fått allvarliga efterföljder. Bilindustrin står still och verkstäderna går på knäna.

På måndagen den 16 mars presenterade regeringen tillsammans med samarbetspartierna i januariavtalet en krisplan som ska hjälpa svenska företag att ta sig igenom coronakrisen, utan att gå omkull. En rad åtgärder skulle fungera som kryckor åt ett vacklande näringsliv, som korttidspermitteringar, statligt sjuklöneansvar och anstånd med skatteinbetalningar.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Paketet kompletterade andra, redan tidigare framlagda åtgärder, inte minst Riksbankens frikostiga lån till Sveriges företag om en halv biljon kronor.

Men skadan är redan skedd. Viruset grasserar, men det är inte regeringens fel. Det är virusets fel. Eller kanske myrkottarnas, de som man tror var de överförde viruset till människan. Hur som helst har det lett till att Ford har bommat igen sin megafabrik i Valencia, att Renault stängt tolv europeiska fabriker, att PSA-gruppen släckt lyset i samtliga anläggningar i Europa och att Fiat Chrysler inte bara fått låsa dörren hemma i Italien, utan också i fabrikerna i Serbien och Polen.

Ferrari, Lamborghini, Michelin och Brembo, alla håller coronastängt. Mercedes försökte hålla igång sin transportbilsfabrik i spanska Gasteiz, men de anställda sittstrejkade i protest mot smittorisken.

I Storbritannien förhandlar regeringen med bilindustrin om att ställa om produktionen till att tillverka respiratorer, så kanske kommer patienterna att få hjälp att andas med utrustning från Rolls-Royce.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Stängningarna får naturligtvis enorma efterverkningar och börserna världen över har redan kraschat. Oräkneliga sparmiljarder har gått upp i rök. David Leggett vid analysföretaget GlobalData varnar inte bara för störningar i leveranskedjorna. Han ser också framför sig minskad efterfrågan på nya bilar, på grund av betydande osäkerhet kring hushållens ekonomiska utsikter.

På vår egen nivå har vi mest varit oroliga för att reservdelsleveranserna från Kina inte ska räcka till. Men nu när de öppnar sina fabriker igen stänger vi här hemma ner vårt samhälle och Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar för att verkstäderna inte ska hinna med den korta och intensiva däckskiftessäsongen. För hur skulle det kunna gå till, när fordonsägarna håller sig borta på grund av smittorisk och personalen permitterats, eller stannat hemma för att ta hand om barnen som måste stanna hemma från skolan?

Så just nu byggs inga bilar. Ingen vill heller köpa några bilar, eller byta olja eller däck. Hela fordonsbranschen står still och ännu vet ingen hur länge den kommer att göra det. Allt beror naturligtvis på hur epidemin utvecklas, och hur regeringar, myndigheter och världsekonomin i stort reagerar på det under de närmaste veckorna. Allt på grund av en myrkott med hosta.

Mer om: coronavirus | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125