23948sdkhjf

Ledare #14: I morgon är en annan dag

Landet står stilla. Då krävs det initiativkraft och idérikedom för att hålla hjulen rullande.

Tänk att den enkla åtgärden att stanna hemma skulle få så långtgående konsekvenser. När smittan började spridas smet vi hem och där sitter vi nu och kurar i soffan, i väntan på att pandemin ska blåsa förbi.

Läs också: Ledare #29: En spark i baken

För somliga är förändringen inte särskilt påtaglig: allt som kan göras på datorn kan numera göras var som helst, så länge man är uppkopplad. Så orderhantering, webbuppdateringar och för all del möten med chefen kan skötas över nätet.

Men så fort man ska göra någonting som inte handlar om att sitta ner vid en skärm uppstår problem. Det är nämligen svårt att byta tändstift från soffan. Så har det uppstått en osäkerhet, efterfrågan vacklar, kunderna uteblir och många småföretag, inte minst i fordonsbranschen, får det svårt.

Därför är det så glädjande att se hur det nu rör på sig, hur många försöker kringgå de hinder som pandemin ställt i vägen för affärerna. Mängder av nyskapande initiativ tas för att hålla hjulen rullande i ett land som står stilla.

Bilhandlarna förlitar sig inte längre på att kunderna ska kliva in i bilhallen, utan nu säljer man i stället på nätet. Bilmarknadsplatsen Wayke har märkt en 500-procentig ökning av besökare som vill köpa via e-handel och många lägger nu ut hela sina lagerlistor till onlineförsäljning.

Läs också: ”Sveriges lågkonjunktur är mycket djup och allvarlig”

Bilverkstäderna vill inte vara sämre. Mekonomen-ägda Meca var väl de som startade trenden att erbjuda service som en hämta- och lämna-tjänst. Nu kan man klicka fram en servicetid och så kommer de och hämtar bilen, gör det som ska göras och lämnar tillbaka den på samma plats när allting är klart.

Det är egentligen inga nya idéer. Men det är nu de får luft under vingarna. "Det är ett totalt skifte där bilhandlarna plötsligt verkar prioritera e-handeln över allt annat”, säger transportföretaget Tidler som plötsligt fått väldigt mycket mer att göra.

Och det vi ser är en förändring i grunden av konsumenternas köpmönster. När pandemin är över kommer vi inte gå tillbaka till hur det var förr. Nej, vi kommer att ha vant oss vid bekvämligheten i att kunna klicka hem det vi behöver, om det är en bil, en service eller kanske rent av ett däckbyte.

Vi måste anpassa oss efter det. Vi lever i en tid av snabb förändring och pandemin har bara accelererat utvecklingen. Därför kommer det att krävas av branschen att ha verktygen och logistiken på plats för att möta förändrade konsumtionsmönster.

Så vänta inte på att det här ska blåsa över så att vi kan gå tillbaka till hur det var i går. För i morgon är en annan dag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.265