23948sdkhjf

Fossilbilar brinner fem gånger oftare än elbilar

Trots rubriker om brinnande elbilar är den största brandrisken faktiskt bensin- och dieselbilar. Det skriver Elinstallatören.

Tidigare i år fick en elbil skulden för en brand vid Stavangers flygplats. Det visade sig dock senare att just den branden faktiskt hade sitt ursprung i en äldre dieselbil. Detta är inte första gången som en elbil skapat eldrubriker, och förmodligen inte den sista.

Läs också: EU vill stoppa smutsiga elbilsbatterier

Den norska myndigheten Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), som är motsvarigheten till svenska MSB, har gjort en sammanställning av elbilsbränder i Norge mellan 2016 och 2019. Totalt registrerades 60 bränder i elbilar under den här perioden på ett fordonsbestånd av 250 000. Motsvarande siffra på bensin- och dieselsidan var 2651 bilbränder. Detta bestånd var i stället 2,5 miljoner.

I förhållande till andelen elbilar på norska vägar så brinner de cirka fem gånger mer sällan i dem än i bilar som går på fossila drivmedel. Det är dessutom mycket sällan som det är batteriet som är orsaken till en brand i elbilen, säger Jon Eirik Holst, sektionschef för elsäkerhet på DSB i ett uttalande.  

Tillsammans med forskningsinstitutet Rise har DSM studerat om laddningen av elbilar ökar risken för brand i bilbatteriet och kom fram till att så inte är fallet.

Ola Willstrand är projektledare inom brandsäker transport på forskningsinstitutet Rise och han säger till Elinstallatören att en förklaring till att elbilen fått så mycket skuld handlar om att elfordon är ett nytt fenomen.

Läs också: Organiskt batteri kan användas som powerbank till bilen

Om bensinbilar varit nya i dag så hade de säkert också ansetts som mycket brandfarliga, eftersom en vanlig brandorsak är läckage av brännbar vätska som antänds på en het yta.

Enligt Ola Willstrand är det inte heller rätt att dra paralleller med mobiltelefonen och andra billigare elprodukter som exploderat eller börjat brinna, då fordonsklassade batterier har mycket högre krav på säkerhet. Dessutom har de flesta brandincidenter med elbilar kunnat härledas till andra orsaker än batteriet.

Det finns dock faror kring laddningen av en elbil då laddpunkten kan fatta eld om den överhettas, vilket är en ökad risk när fler laddar sina elbilar i hemmet. Det går alltså inte att plugga in elbilen i ett vanligt vägguttag, en timer eller att ladda genom en förlängningssladd utan att därmed öka brandrisken.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.083