23948sdkhjf

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Japanska Mitsubishi Motors, som är en del av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, meddelade på måndagen att man förutspår en brakförlust för 2020, delvis på grund av coronapandemin.

Läs också: Ledare #35: Följ inte John genom coronakrisen

Under hela räkenskapsåret räknar man med att göra en rörelseförlust på motsvarande tolv miljarder kronor, den största för biltillverkaren på 18 år, rapporterar bland andra SvD. Aktiekursen rasade med över tio procent på beskedet.

I samband med den dystra rapporten lanserade företaget också en ny affärsplan, kallad Small but Beautiful, vilket framgår av ett pressmeddelande. Enligt planen, som syftar till att minska omkostnaderna med 20 procent, ska man koncentrera resurserna på främst de sydostasiatiska marknaderna inom ASEAN där man traditionellt har varit starka. Man ska också utveckla verksamheterna i Afrika, Oceanien och Sydamerika.

Men inte i Europa. Här ska man i stället frysa alla nya modellanseringar. Försäljningen av det befintliga modellprogrammet kommer att fortsätta och servicemarknaden kommer att finnas kvar.

Enligt branschtidningen Automotive News innebär det att försäljningen av Mitsubishi-modeller kommer att upphöra helt när de nuvarande modellgenerationerna har nått slutet av sina livscykler och Mitsubishi kommer därmed att försvinna från Europa inom några år.

Läs också: Bilprovningen tappade på coronaförordning

I ett mejl till Motormagasinet bekräftar Anna Ulfvin, vd för den svenska Mitsubishi-importören MMC Bilar, att det inte blir några nya modellanseringar hos oss:

– Vi har fått informationen från Mitsubishi Motors i Tokyo att samtliga modellintroduktioner i Europa fryses, att nuvarande modellprogram fortsätter så länge de uppfyller utsläppsregler samt att eftermarknad fortsätter, skriver hon.

Hon poängterar att det är oklart vilka konsekvenser det får på sikt för Sverige och det svenska bolaget har bett om förtydligande information. Men än så länge är det business as usual:

– På kort sikt förändras ingenting för våra återförsäljare, verkstäder eller våra kunder.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.218