23948sdkhjf

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Experter på europeisk bilindustri tror att biltillverkarna kommer att ha en total överkapacitet på sex till sju miljoner bilar årligen framgent. Överkapaciteten är i och för sig inte helt ny men coronapandemin har gett den en extra boost.

Läs också: Coronaenkät kartlägger pandemins branschpåverkan

– 10-15 procent av biljobben är på väg att försvinna, säger den tyska branschgurun professor Ferdinand Dudenhöffer vid Duisburg-Essen-universitetet i en TT-intervju.

Nu brukar professor Dudenhöffer säga just sånt. I en intervju för drygt ett år sedan på den tyska sajten dw.com målade han upp att bilindustrin stod inför en global kris. Fast då var det Kina som spåddes ha en årlig överkapacitet på sex miljoner bilar. Hursomhelst är det ingen tvekan om att bilindustrin tagit duktigt med stryk under coronakrisen. Dels för att kunderna tvekar att köpa en ny bil men även för att industrin tvingats bomma igen sina fabriker under en lång period. Byggs det inga bilar blir det en lucka i utbudet och då säljs färre bilar.

De europeiska länderna har i de flesta fall öst pengar i permitteringsstöd över sina biltillverkare, vilket bromsat fallet mot avgrunden likt en jättestor och jättedyr fallskärm. Ändå går en del bilmärken med brakförluster.

För delvis statsägda Renault blev det en hiskelig förlust på 7,3 miljarder euro för årets första halvår efter ett försäljningsras på 35 procent. Där har Luca de Meo, tidigare chef Fiat, Alfa Romeo, senare Seat och nu Renault, en hel del att sätta tänderna i.

Läs också: Alkoholbrist leder till dyrare E85

Dudenhöffer utlovar rundhänt för TT att den tyska bilindustrin, som får anses stark, kommer att förlora 100 000 arbetstillfällen eller en åttondel av totalen.

Sverige är förstås på intet sätt förskonat. Alla tillverkare har varit nedstängda under en relativt lång period. Det gäller såväl lastbilar och bussar (Scania och AB Volvo) som personbilar (Volvo Cars). Om det leder till någon svensk jobbslakt återstår att se. Södertäljebaserade Scania noterade ett tapp i orderingången på nästan 40 procent och en förlust på drygt 450 miljoner för andra kvartalet i år. Men Scania ligger i alla fall betydligt bättre till lönsamhetsmässigt än koncernsystern MAN i den Volkswagenägda lastbils- och bussdivisionen Traton.

Kriser och lågkonjunkturer brukar dock vara bra tillfällen att städa i personalkadern och svenska företag utgör inget undantag.

Som alltid gäller principen ”Den enes död är den andres bröd” och det gäller inte bara asgamar. Tesla går bättre än någonsin med vinst flera kvartal på raken. Elektrifiering och elbilar är glödhett och Tesla gör ju inget annat än elbilar. Audi går bra. I fallet med den stora modellen A6 så bra att man fått sätta in extraskift i fabriken. Dyrare varumärken är oftast mindre drabbade när svångremmarna dras åt – rika människor är rika även i lågkonjunkturer. Porsche går till exempel alldeles lysande och till och  med Ferdinands skapelse tillverkar numera elbilar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.143