23948sdkhjf

Volvo tio år som Kina-ägt företag

Det har gått tio år sedan kinesiska Geely köpte Volvo Cars av Ford. De farhågor som då uttrycktes om att jobben riskerade försvinna till Kina har kommit på skam. Ekot har intervjuat Hans Oscarsson, vd i Geelys svenska ägarbolag.

Enkelt uttryckt har Volvo aldrig varit ett så starkt bilföretag som nu. Bilarna är bättre än någonsin, antalet anställda 10 000 fler och varumärket har svingat sig upp till premiumklassen där tyska märken som Audi, Mercedes och BMW tidigare fått vara i fred som tuppar på gödselstacken.

Hans Oscarsson är vd i Geelys svenska ägarbolag. I en intervju i SR P1 Ekot säger han att Geely kan komma att göra fler investeringar.

– Det kommer framför allt att vara inom teknologisidan eftersom vi har en så stark ingenjörsbas i Sverige, säger Hans Oscarsson. Tillverkningen är i princip maximerad idag.

Hans Oscarsson tro att de kommande investeringar som Geely sannolikt kommer att göra i Sverige kommer att hamna främst inom teknikutveckling, vilket betyder att nya jobb skapas där. Men han påpekar också att man även kan investera i ökad produktion.

Så här långt har kinesiska Geely visat sig vara en positiv ägare till Volvo Cars. De har låtit Volvo utvecklas med de kärnvärden varumärket stått för historiskt sett – främst då säkerheten. Men dessutom har Volvo fräschats upp och städat bort alla rester av gubbe-i-hatt med djärv och särpräglad design. Man har även skapat Polestar som Volvos elbilsmärke, ett slags elektrifierat AMG*.

Även Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars med en tung meritlista i ryggen, är nöjd med företagets utveckling.

Att Geely numer även är storägare i tyska Daimler, som tillverkar Mercedes-Benz, bekymrar inte Håkan Samuelsson. Tvärtom ser han möjligheter, till exempel samarbete på tekniksidan.

– Det är ingen nackdel. Vi är öppna för samarbeten. Allt som kan vara bra för Volvo är positivt.

De farhågor som fortfarande poppar upp, i synnerhet då de kinesiska ägarna funderar på att slå samman Volvo Cars med Geelys tillverkarföretag Geely Automobile, oroar i varje fall inte vd Hans Oscarsson.

– Jag har inga som helst farhågor att något skulle flyttas till Kina, säger han.

* AMG är Mercedes’ prestandadivision känd för starka och snabba bilmodeller.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142