23948sdkhjf

Kvdbil vill se retroaktivt exportstopp för klimatbonusbilar

Var tredje svensk miljöbil hamnar utomlands. En ny analys visar att de årliga koldioxidutsläppen kommer bli 700 000 ton högre om exporten fortsätter i samma takt. Därför yrkar Kvdbil på ett exportstopp när de nu presenterar vad de kallar för 2030-kalkylatorn.

I dag exporteras var tredje nyregistrerad klimatbonusbil efter i genomsnitt två år, enligt den nya analysen från Chalmers Industriteknik. Sedan bonus malus infördes 2018 har exporten lett till en förlust på närmare 200 000 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppen från all Sveriges biltrafik under en vecka. Om exporten fortsätter i samma takt kommer Sverige ha gått miste om en utsläppsminskning på 6 miljoner ton koldioxid. 

I dag betalas en bonus ut på max 60 000 kronor till en som köper en miljöbil och nästa år höjs bonusen med 10 000 kronor. Om exporten fortsätter som i dag beräknas kostnaden för staten bli nästan 46 miljarder kronor till 2030. 

– För varje dag som går försenas omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Dagens system är ineffektivt och inte vad klimatet behöver. Det är dags att sätta stoppa för miljardrullningen, säger Lars Nykvist, vd på Kvdbil, i ett pressmeddelande. 

Regeringen har föreslagit att klimatbonusbilar som registreras från 1 januari 2021 och som avregistreras inom fem år gör den första ägaren återbetalningsskyldig. Men en sådan lagändring skulle inte ha omedelbar effekt, menar Kvdbil. Därför presenterar de effekterna av en retroaktiv lagändring, vilket de menar skulle innebära en ytterligare reduktion på 700 000 ton koldioxid. Och statens kostnad skulle bli 920 miljoner kronor i stället för de 3,9 miljarder som regeringens nuvarande förslag skulle innebära. 

– Det räcker inte med ett regelverk som har till syfte att minska exporten av kommande generationer miljöbilar. Ska klimatmålet nås måste vi agera här och nu och då krävs ett system som gäller retroaktivt. Dessutom motiveras inte utbyggnaden av laddinfrastruktur i Sverige, om en så stor andel laddbara bilar försvinner ur landet, avslutar Lars Nykvist, vd Kvdbil.

CO2-utsläpp och kostnader kopplade till exporten av bonusbilar  Klimatpåverkan i Sverige till 2030  Klimatpåverkan globalt till 2030  Statens kostnader till 2030 
Utan exportstopp  6,0 miljoner ton CO2  4,3 miljoner ton CO2  45,8 miljarder kronor 
Förslag från Miljödepartementets promemoria  1,3 miljoner ton CO2  0,4 miljoner ton CO2  3,9 miljarder kronor 
Förslag från Miljödepartementets promemoria som gäller retroaktivt*  0,6 miljoner ton CO2  0,1 miljoner ton CO2  0,9 miljarder kronor 

*Siffrorna är beräknade på kostnader/utsläpp som redan uppstått.

Källa: Chalmers Industriteknik

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11