23948sdkhjf

Ledare #4: Trenderna som anonymiserar bilen

I takt med att bilen genomgår ett teknikskifte kommer också vår syn på den förändras. Morgondagens bilköpare kommer inte bry sig ett skvatt om specifikationerna.

Toyota har tillsammans med elituniversitetet Stanford utvecklat en självdriftande bil. Just det, en bil som kan köra på sladd alldeles av sig själv. Syftet är inte att ställa upp i driftingtävlingar, utan att på sikt bygga in tekniken i de bilar som du och jag kan köpa, teknik som sedan ska kunna användas för att kontrollera ett fordon som fått sladd och därmed undvika en olycka.

I förlängningen är det ännu en pusselbit som på sikt ska kunna ge oss fullt självkörande bilar, och även om de självkörande bilarna enligt många bedömare fortfarande är ganska många år bort kommer de på sikt att bli verklighet.

Och när det händer kommer de att vara eldrivna, allihop. Redan nu tycks vi ha nått en tipping point vad gäller intresset för elbilar, även om vi fortfarande i viss mån måste ratta dem själva. Enligt en undersökning Sifo låtit genomföra på uppdrag av Kvdbil har andelen som säger att nästa bil blir en bil med laddsladd fördubblats. På sikt kommer elektrifieringen naturligtvis att påverka eftermarknaden, när en allt större del av landets vagnpark kommer inte längre behöva oljebyten.

Samtidigt pågår också ett annat skifte, som också kommer att påverka oss. För nästa generation, morgondagens bilköpare, har en helt annan syn på bilen än vad dagens medelålders bilköpare har. Bilen kommer inte längre att vara den viktigaste ägodelen, inte längre en förlängning av personligheten och själens spegel. Den rollen har ju tagits över av mobiltelefonen.

Ungdomarna privatleasar sina bilar och ser på dem som vilken torktumlare som helst. Man tittar på specifikationerna och beställer vad man har råd med. Bilen kommer att förlora sin personliga betydelse, varumärkena kommer att ha spelat ut sin roll.

Det kommer att förstärkas när de självkörande bilarna blir verklighet, någon gång i framtiden. Bilen kommer att vara en vitvara som utför ett hushållsarbete, nämligen personbefordran. Vad spelar det då för roll hur många hästkrafter den har under huven?

På gott och ont kommer människan och bilen att förlora sitt intima förhållande. För somliga är det en önskvärd utveckling, att bilen förlorar sin potens och blir anonymiserad. Utan attityd utgör transportsaken inget hot.

Samtidigt är det en smula sorgligt om världen förlorar lite av sin färg och sina nyanser, när alla bilar är stöpta i samma form och bedöms efter leasingavtalens utformning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141