23948sdkhjf

Byton kan få ett turbulent slut

Kinesiska uppstartsföretaget Byton är ett av de mest omtalade och vad som länge även såg ut som ett av de mest lovande. Nu rapporterar tyska medier att bolaget befinner sig i kris.

Flera kinesiska uppstartsbolag inom elbilsbranschen har siktet inställt på export till Europa, vilket Motormagasinet berättat om tidigare. Ett av de mest omtalade är Byton. Märket grundades av tidigare ledande personer inom Nissan och BMW, med tysken Daniel Kichert som chef.

Företagets el-suv M-Byte blev omtalad bland annat för sin stora skärm på 48 tum och bilen uppgavs ha en räckvidd på upp till 46 mil. Redan förra året skulle suven börja produceras och säljas i Kina, därefter var tanken att lansera den i Europa och USA. I Sverige var det redan bestämt att bilen skulle säljas via Hedin Bil med ett planerat pris på 480 000 kronor.

Men någon produktionsfärdig bil har inte synts till än och mycket tyder på att det inte kommer ske heller, i alla fall inte i nuvarande form. Trots en färdig fabrik i Kina satte coronapandemin stopp för tillverkning i fjol. De stora investeringar som Byton lyckats locka till sig har inte betalats ut som lovat. Byton hamnade i ekonomisk kris.

I USA permitterades en stor del av medarbetarna redan förra våren och nu är det turbulent även kring Europakontoret, enligt flera tyska medier, det skriver elbilen.se. Anställda anklagar företaget för obetalda löner och kontoret i München står tomt efter utebliven hyra.

Trots det har företaget inte anmält konkurs, något som tyska medier ser som ett brott. Polisen i München ska ha utfärdat en arresteringsorder mot Daniel Kichert som ska ha lämnat lander och befinner sig i Hong Kong.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095