23948sdkhjf

Ledare #12: Den oförstörbara bilen

Allt mer sällan går bilar sönder. Den trenden tycks bli ännu starkare framöver. Och det kan få återverkningar på fordonseftermarknaden.

John Zachary DeLorean hade en dröm. I början av 1970-talet klev han av sin topposition hos General Motors för att starta sitt eget bilföretag, med målet att bygga en oförstörbar bil. Den skulle till och med ha karosspaneler av rostfritt stål, så oförstörbar var den.

Med facit i hand vet vi att DeLorean blev ett magplask. Totalt byggdes bara runt 9 000 DMC DeLorean innan företaget sjönk ner i konkurs och misär och John Z greps för kokainhandel, någonting som han senare skulle frias för. Men skadan var förstås redan skedd.

Men DeLorean var en framsynt man, för i dag är bilparken långt mer oförstörbar än vad den var då, för 40 år sedan. Serviceintervallen har blivit längre, reparationerna färre och rostskadorna har i princip upphört – åtminstone om man jämför med hur illa det var när återvunnen stålplåt började lackas med vattenbaserad färg på 1970-talet, innan man hade lärt sig hur man skulle göra för att få det att hålla. På några få år kunde en bil fullständigt pulveriseras av lite vägsalt.

Nu tycks trenden att bilarna ska vara oförstörbara bli allt starkare. Sveriges Radios nyhetsprogram Ekot rapporterade i förra veckan att fordonstillverkare ställer allt högre krav på att deras fordon ska hålla längre och inte gå sönder. Anledningen är att tillverkarna i allt högre grad hyr ut sina bilar, i stället för att sälja dem, något som leder till att varje reservdel innebär en kostnad snarare än en intäktskälla. När bilarna går på leasingavtal med fullservicepaket blir det tillverkaren själv som blir stående med utgiften om någonting går sönder.

Så underleverantörerna får vackert höja kvaliteten på sina komponenter. ”Man vill helst inte att fordonen står på verkstad eller gör någon form av uppdatering, som gör att de inte kan generera pengar”, säger Peter Bryntesson, rådgivare på leverantörsorganisationen FKG, till Ekot. ”Vi kommer kräva att delarna kan tåla mer belastning, mer slitage och fler mil.”

Det kommer naturligtvis att få effekter på fordonseftermarknaden. Nu är det inte bara bildelning i sig som kommer att ha påverkan på hur servicemarknaden kommer att se ut, utan också vilka effekter de nya affärsmodellerna för ägande och brukande kommer att få på själva produkterna.

Kanske blir det så att morgondagens bilverkstad kommer att ha ett betydligt enklare uppdrag. Men också mindre lukrativt, när stötdämpare och hjullager håller i all evighet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.047