23948sdkhjf

Skatteverkets förslag till nya förmånsregler

Skatteverket har kommit med ett eget förslag på nya förmånsregler eftersom de inte uppskattade regeringens tidigare förslag. Skatteverkets idé bygger på att elbilar får nedsatt förmånsvärde och nu får de beröm från flera håll.

Regeringen har tidigare föreslagit att förmånsvärdena ska höjas den 1 juli i år, för alla bilar utom de dyraste lyxbilarna. Förslaget skulle samtidigt göra elbilar dyrare, vilket har kritiserats hårt. Skatteverket har tidigare meddelat att man starkt avråder regeringens förslag av två skäl. Det ena är att det leder till problem att ha två olika skatteregler under ett skatteår, vilket man skulle få om man höjer förmånsvärdena 1 juli. Den 1 april trädde ändringar i kraft gällande bonus malus-systemet som Motormagasinet rapporterat om tidigare.

Det andra skälet är att Skatteverket anser att det behövs en genomtänkt förändring har beskattningsreglerna helt och hållet snarare än att lappa ett redan sönderfallande system. Därför har myndigheten nu kommit med ett eget förslag som bygger på att elbilar får nedsatt förmånsvärde.

Förslaget bygger på en modell som ger klara förmåner i valet av miljövänligare bilar, menar han. För rena elbilar föreslår de upp till 350 000 kronor i nedsättning av marknadsvärdet, men max 50 procent. Det är det som utgör grunden för beräkningen av förmånsreglerna och därigenom styr valen till miljövänliga bilar.

De föreslår också att nedsättning av förmånsvärde på grund av omfattande användning av fordonet i tjänsten ska räknas per månad och inte per år som det gör i dag. Skatteverket vill också se nedsättning av förmånsvärdet om fordonet är försett med flak, skåp eller inredning som minskar möjligheten till privat användning av fordonet.

– Ronny Svensson på Ynnor, som anses vara en av de bästa specialisterna på tjänste-/förmånsbilsregler, gav sitt fulla stöd till Skatteverkets förslag, och jag tror inte man kan få bättre beröm, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF, till tidningen Motorbranschen.

Charlie Magnusson, opinionsansvarig på MRF, instämmer men tillägger följande:

– Man ska däremot inse att Skatteverkets förslag totalt sett innebär en ökad beskattning på bilförmån.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095