23948sdkhjf

Ledare #20: Online behövs för den nya generationen

På senare tid är det allt fler bilmärken som väljer att öka sin onlineförsäljning. Många är emot det och menar att folk vill klämma och känna på bilarna innan man köper. Men för den nya generationen är online viktigt.

Onlineförsäljning av både nya och begagnade bilar ökar och flera märken har uttryckt planer på att helt och håller gå över till cyber-världen. Orsaken är enkel: fler handlar online. Man köper kläder, möbler, skönhetsprodukter, elektronik och livsmedel på internet. Man ”går” till och med till läkaren digitalt. Och bilar är naturligtvis inget undantag. Det skrev i alla fall bland andra Volvo Cars när de meddelade att de tänker sälja alla sina framtida elbilar enbart på nätet.

Alla kinesiska märken som börjar ta sig in på europeisk, och svensk, mark har också storslagna planer på onlineförsäljning. Nyligen hölls mässan Auto Shanghai och danska FDM Motors nyhetsredaktör Torben Arent sammanfattade evenemanget genom att bland annat rikta kritik mot just detta.

Det sticker i mångas ögon. Kritiken handlar om att människor vill kunna se, klämma och känna på bilen – gärna flera dessutom, för att jämföra – innan man fattar beslut om vad man ska lägga några hundra tusen kronor på.

Men faktum är att det argumentet börjar bli ganska gammaldags. För samtidigt pratar man om att medelåldern på de som vill äga sin bil bara höjs för varje år. Allt fler privatleasar och att flera märken lanserar delningstjänster är ingen slump. Det är heller ingen slump att fler tjänster för bilförsäljning online lanseras med jämna mellanrum, i dagarna släpptes exempelvis Klicket som en direkt utmanare till Blocket och Wayke.

Många bilhandlare är dessutom oroliga för att den yngre generationen inte vill köra bil över huvud taget. Och för att den yngre generationen ska bli lockade att köra och köpa bil måste det finnas lättillgängligt. Den yngre generationen handlar kläder och mat på nätet och måste få möjligheten att köpa bil på nätet också. Man har alltid ångerrätt och kan skicka tillbaka varor man köper online.

Det kommer alltid finnas en klick personer som är undantag, som fortfarande vill titta först och handla sedan. För dessa personer finns till exempel så kallade showroom som bland andra Polestar har.

Men de som i dag går till en bilhandlare och köper sin bil blir äldre och det behöver ges plats åt de yngre att fortsätta uppskatta bilhandeln. Onlineförsäljningen är nödvändig för bilförsäljningens överlevnad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079