23948sdkhjf

Ledare 22: Motståndskraft behövs inom bilindustrin

Bristen på varor och komponenter påverkar ekonomin och dess återhämtning hårt. Det drabbar också tillverkningen av fordon och ”just in time” fungerar inte. Biltillverkarna behöver hitta andra lösningar och bygga motståndskraft.

Nu är bristen på halvledare ett välkänt fenomen och det skrivs i stort sett varje dag om nya problem som det medför. I princip varenda biltillverkare har drabbats på något vis och nyligen uttalade sig Scanias vd Christian Levin i Sveriges Radio om problemet:

– Hade vi haft obegränsad kapacitet och tillgång till obegränsat med komponenter så hade vi kunnat leverera många fler fordon.

Han menar dessutom att bristen på råvaror och komponenter förmodligen kommer kvarstå åtminstone året ut, om det så rör sig om halvledare, plast, stål eller något annat. Och problemet eftersom företag i panik försöker planera framåt och därför beställer stora volymer av bristvarorna. Det leder till längre leveranstider och att bristen förvärras. Dessutom leder det till att bilföretag kanske tänker ”när jag ändå beställer halvledare kan jag samtidigt beställa extra stål” och så har man samma problematik inom stålproduktionen.

En av världens främsta experter på distributionskedjor, Hau Lee, professor vid Stanforduniversitetet, drar paralleller till en historia om Volvo på 1990-talet: Man hade tillverkat för många grönlackerade bilar, som försäljningsavdelningen bestämde sig för att bli av med. De lanserade en kampanj och lyckades sälja ut överskottet. Tillverkningsavdelningen var dock inte informerad om kampanjen, de såg bara att försäljningen av grönlackerade bilar steg som en raket. Fler grönlackerade bilar! Och så stod man snart med ett nytt överskott.

– Volvohistorien visar vad som kan hända när man litar blint på data och fattar beslut utifrån rena siffror, utan att förstå det underliggande beteendet. Det händer även nu, säger Hau Lee i en artikel i Dagens Nyheter.

Stanfordprofessorn varnar för att dra fel slutsatser av pandemin. Större lager är ingen tillräcklig lösning.

– En lärdom från pandemin är vikten av att snabbt kunna bygga kapacitet för att lösa problem. Taiwan är ett exempel. Där fanns inte kapaciteten att tillverka medicinsk skyddsutrustning före pandemin. Men de har en hög industriell kompetens. Det gjorde att de blixtsnabbt kunde börja tillverka utrustning som de behövde. Sådant behöver både företag, sjukhus och länder fundera över. Det är nyckeln till motståndskraft.

Ska bilindustrin producera sina egna halvledare? Kanske. Biltillverkarna behöver i alla fall lösa distributionskedjan på något sätt eftersom bristen på komponenter kvarstår ett tag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.098