23948sdkhjf

Ledare #25: Verkstäder måste kommunicera det fria valet

Branschorganisationerna tjatar om gruppundantaget och vikten av det för fria verkstäder. Men verkstäderna själva måste kommunicera det vidare till sina kunder eftersom det råder stor okunskap bland bilägarna.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, Motorbranschens Riksförbund, MRF och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF är tre organisationer som i Sverige tjatar och tjatar om det så kallade gruppundantaget.

De tjatar om det för att det är så viktigt för att fria verkstäder ska få utföra samma typer av arbeten även på nyare bilar som märkesverkstäder får utan att be om det. De tjatar om det för att rådande avtal behöver förnyas nästa år och det fortfarande är osäkert hur det nya avtalet kommer att se ut.

SFVF och SBF har nyligen gjort en undersökning bland verkstäder för att ta reda på hur bred kunskapen är hos verkstädernas kunder. Enligt de 481 verkstäder som besvarat enkäten uppger tio procent att ”ingen av kunderna känner till att verkstaden får utföra servicearbeten på nyare bilar som även omfattas av nybilsgarantin”. Och 67 procent uppger att färre än hälften av kunderna känner till det. Endast 23 procent uppger att fler än hälften känner till verkstädernas rätt att utföra service på nyare bilar.

Det råder med andra ord stor okunskap hos bilägare och det leder till att de flesta fortfarande vänder sig till sin märkesverkstad i stället för en fri verkstad. Förutom att det kan bli dyrare för kunderna drabbar det konkurrensen på marknaden, menar organisationerna.

– Det övergripande syftet med konkurrensregleringen är att stimulera fri företagsamhet, skapa ett bredare marknadsutbud, stimulera konkurrens mellan verkstäder och bildelsleverantörer som innebär ökad valfrihet och med det lägre ägandekostnader för bilägarna, säger Johnny Bräster, ordförande för SBF, i ett uttalande.

Nu menar man att det är dags för verkstäderna att kommunicera ut fördelarna med lagstiftningen till kunderna. Det handlar inte bara om att informera kunderna om deras alternativ, utan även om verkstadens kunskaper och kvalitet. För det nya avtalet måste anpassas till den nya teknik som finns i dagens bilar.

Dagens bilar har utvecklats sedan avtalet skrevs och i dag finns allt som har med uppkoppling att göra, andra drivlinor och annan teknik som verkstäderna behöver utbildas inom. Därför behöver verkstäderna förmedla till sina kunder att de har rätt att utföra alla typer av arbeten, även på nya bilar och fortfarande omfattas av nybilsgarantin. De behöver också förmedla att de besitter alla kunskaper som krävs för det, exempelvis att de kan utföra arbeten på elbilar.

Det har och det ställs hela tiden nya krav på verkstadspersonal, och företagen måste visa upp att de hanterar dessa.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094