23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Noll elbilar köpta i dessa kommuner

År 2021 har varit ett dystert elbilsår i sju svenska kommuner med försäljningssiffror på hela noll stycken. Flest elbilar hittar vi i kommuner med hög genomsnittsinkomst.

Elbilarna tar allt större andel av bilförsäljningen i Sverige. Hittills i år har det köpts dryga trettiotusen nya och begagnade elbilar runt om i Sverige. Detta utgör cirka tre procent av den totala bilförsäljningen, enligt statistik Blipp tagit fram via Vroom.

I kommuner som Danderyd, Solna, Nacka och Vellinge rullar det flest elsugande fordon. Vad dessa fyra kommuner har gemensamt är att medelinkomsterna där är bland de högsta i Sverige. Och just inkomstnivån i en kommun verkar vara en tydlig variabel vid granskningen av var flest elbilar köps. Storstadskommuner med höga medelinkomster dominerar i försäljningen. Samtidigt är inköpen låga i små kommuner i glesbygdsområdet.

De 100 kommuner längst ned på listan av var det säljs flest antal elbilar per invånare under 2021 ligger nästan uteslutande i glest befolkade delar av Sverige. Minst antal elbilar i förhållande till befolkningen köps till de minsta kommunerna i Norrlands inland. I Norsjö, Malå, Sorsele, Dorotea, Vilhelmina, Arvidsjaur och Överkalix har det inte köpts en enda elbil under 2021.

Att elbilarna är ovanliga i glesbygdskommuner förklaras förmodligen även med avsaknaden av infrastruktur och laddningsmöjligheter.

Här har det sålts högst andel elbilar under 2021

Danderyd 1,3 procent

Solna 1 procent

Nacka 0,72 procent

Vellinge 0,68 procent

Södertälje 0,63 procent

Lund 0,62 procent

Mölndal 0,58

Kungsbacka 0,54

Sollentuna 0,51

Båstad 0,49

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173