Jag har tjatat om elbilar i ganska många nummer nu men det finns en poäng som är lättare att hamra hem än att det är miljömässigt smart. Det är också ekonomiskt smart.
För att göra det lätt för oss kan vi säga att det skiljer 200 000 kronor i inköpspris mellan en dieseldriven Proace och en elektrisk dito. Börja med att skrapa bort 70 000 kronor i miljöbilsbonus. Då återstår 130 000 kronor. Skatten under de första tre åren är 11 740 kronor per år för den lilla dieselmotorn på 1,5 liter och 120 hästar. Då får du peta i växlarna själv och är du en fena på snålkörning kanske du kommer i närheten av de utlovade WLTP-siffrorna på 6,3 l/100 km. Med ett dieselpris på 19 kronor litern kostar bara soppan minst 30 000 kronor per år om du kör 2 500 mil om året. På tre års ägande har den billiga dieselbilen kostat drygt 125 000 kronor i bara skatt och bränsle.