23948sdkhjf

Ballt custombygge från Ryssland

Zillers Garage gillar att bygga på BMW-motorcyklar. Ziller R 18 är den senaste i raden av flera uppmärksammade byggen från det ryska customföretaget.

BMW:s motorcykelavdelning har länge uppmanat hojbyggare att se custombågen R 18 som ett blankt papper att skapa sina egna versioner av. Det ryska customgaraget Zillers Garage har tidigare erfarenhet av just BMW-byggen och deras väldigt steampunkiga Mad Max-hoj i form av en BMW R9T rönte mycket uppmärksamhet.

Nu har turen kommit till R 18 och vore det inte för boxertvåans karaktäristiska cylindrar skulle det vara lätt att tro att det är ett framtidsbygge hämtat från en film. Panelerna är tillverkade av kolfiber, hjulen är CNC-frästa och det sitter också en mängd 3D-printade komponenter.

En av de fläskigaste modifieringarna är ett luftfjädringssystem som ersätter den fabriksmonterade stålfjädringen. För bilister är luftfjädring inget nytt men det tillhör inte vanligheterna på en motorcykel och Ziller R 18 har därför inget stöd. Istället sänker luftfjädringen sig så att hojen står på ett par hylsor monterade under hasplåten.

Motorn är en luftkyld 1,8-liters boxertwin som ger 91 hästar och 157 Nm. Toppfarten är 190 km/tim och ljudet under accelerationen lär vara helt magiskt.

Medan basversionen av R 18 kostar 228 000 kronor begär Zillers Garage 44 900 dollar vilket motsvarar ungefär 387 000 kronor vilket är vad den fläskigaste Harleyn kostar. Det går att få sin Ziller R 18 helt nyckelfärdig eller som ett kit som det går att montera i sitt eget garage hemma (eller om någon gör det åt en …).

Upplagan är begränsad till 13 stycken och vid beställning tar det fyra månader för ett kit och ett halvår för en komplett hoj. I skrivande stund finns det bara fem hojar kvar så det gäller att inte fundera för länge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109