23948sdkhjf

Här är underhållet som kan bli dyrare på en elbil

Att elbilar kräver radikalt mindre service och reparationer än förbränningsmotorbilar är en allmänt spridd uppfattning. Men det finns flera punkter där en elbil behöver mer eller dyrare service.

Kanadensiska branschtidningen Autoservice World har listat fler punkter på dagens elbilar där kostnaden för eller behovet av service är lika stor eller större än hos en konventionell bensin- eller dieseldriven bil:

Däck: Dagens elbilar är ofta utrustade med däck anpassade just för elbilar. Dessa däck är dyrare än konventionella däck. Ett sådant exempel är elbilsmodeller som Volkswagen ID.4 Pro, Skoda Enyaq 80 och Audi Q4 40 e-tron vilka alla har speciella elbilsdäck på 19-tumsfälgar som standardutrustning. Den höga vikten hos elbilar kräver ofta större skivbromsar, vilket drar upp fälgstorleken.

Bromsar: De vanliga bromsarna får jobba betydligt mindre på en elbil än på en vanlig förbränningsmotorbil eftersom dagens elbilar använder bromskraftåtervinning för att ladda batteriet. Det innebär att en elbil ofta bromsar med hjälp av bromskraftåtervinning istället för de konventionella skivbromsarna, utom vid kraftigare inbromsningar.
Därför rekommenderar Nissan och Tesla service eller byte av bromsvätskan varannat år eller med 2400 mils intervall.

Hjulinställning: Dyrare däck och tyngre fordon gör fyrhjulsinställningen ännu viktigare för elbilsägaren, det vill säga att detta görs med ännu tätare intervall på en elbil.

Dämpning och fjädring: Dessa delar kräver i längden lika mycket service på en elbil som på en förbränningsmotorbil.

Batterier: Här har elbilsägare i likhet med hybridbilsägare två olika batterier att underhålla – både elmotorns högvoltsbatteri och det lilla 12 voltsbatteriet, där sistnämnda strömförsörjer kontrollfunktionerna hos högvoltsbatteriet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062