23948sdkhjf

Virus-oro har skrämt kunder från verkstäder

Under pandemin har en stort mängd av bilisterna skjutit upp regelbunden fordonsservice eller underhållsarbete.

Oro över att bli smittad av virus har varit ovanligt hög de senaste snart två åren och som ett resultat av detta har en tredjedel av bilisterna skjutit upp planerad service under pandemin, enligt en ny undersökning initierad av smörjmedelsvarumärket Castrol som presenteras i ett pressmeddelande.

Dessutom oroar sig en lika stor grupp för att bilen kan vara mindre pålitligt nu efter pandemin på grund av färre körda mil eller den uteblivna servicen.

Anledningen till den lidande servicen är att flera bilägare oroats av smittorisken i samband med verkstadsbesöken. Moment som känts otrygga för flera bilägare har bland annat varit saneringen av bilen efter besöket samt om det ska ha gått att ordna ett säkert möte utan att bli smittad.

Den åldersgrupp som påverkats mest av bacillskräcken har varit de yngre bilägarna. Mellan åldrarna 25 till 34 år angav 18 procent att oro för sanering av bilen efter servicearbetet varit orsaken till uppskjutna verkstadsbesök. Detta jämfört med bara 4 procent mellan 55 och 64 år.

Resultatet av undersökningen visar hur viktigt de har varit och kanske är fortsättningsvis för verkstäderna, att kunna garantera trygghet i fråga om sanering för att konsumenter ska återkomma. Samtidigt är det viktigt att vara tydliga med fördelarna med ett regelbundet underhåll.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125