23948sdkhjf

Nu kan elbilen kosta mer än bensinbilen

Rekordhöga elpriser i Sverige just nu gör att den som har rörligt elprisavtal kan få en högre milkostnad för en stor energislukande elbil jämfört med en bensinbil – i alla fall om elbilen laddas de timmar på dygnet elpriset är som högst.

Vinterkyla och brist på naturgas i Europa är några av faktorerna som drivit upp elpriserna i Sverige till rekordnivåer just nu.

Vid ett scenario där man har rörligt elprisavtal och laddar sin elbil under de timmar på dygnet då elpriset är som högst så kan man vid bister vinterkyla få en körkostnad per mil på en större energislukande elbil som är något högre än för en bensinbil. Den slutsatsen drar motor- och ekonomijournalisten Maths Nilsson i en artikel på nyhetssajten Dagens PS.

När det var som dyrast i går kväll kostade en kilowattimme 4,34 kronor i Stockholm på den nordiska elbörsen Nordpool. Till det ska läggas elbolagens påslag, skatter och moms. Det innebär att du kan få betala omkring sex kronor för en kilowatt om du har rörligt elpris per timme när allt är inräknat. Till det ska läggas fasta elavgifter som inte påverkas av din förbrukning”, skriver Maths Nilsson och räknar sedan upp flera faktorer som ökar elbilens elförbrukning i kallt väder med 5-10 minusgrader:

Uppvärmningen av kupén slukar mycket el

Drivlinan förbrukar mer el vid kallt vinterväder

Korta körsträckor vid kallt vinterväder ökar också drivlinans elförbrukning.

"Det innebär att elen till elbilen kan kosta närmare 20 kronor per milen om du laddar när det är som dyrast", skriver Maths Nilsson. Läs hela hans artikel HÄR.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094