23948sdkhjf

JULKALENDERN 1/12: Bilarna vi aldrig fick se på Sverigemarknaden

Den lanserades 2010 och ersatte den udda fågeln Vel Satis, som aldrig blev någon succé. Köpare i Sverige fick aldrig chansen att njuta komforten och den rikliga utrustningen i Renaults största personbilsmodell – lyxsedanen Latitude.

Varje dag fram till julafton bjuder Motormagasinet på lite kortläsning om bilmodeller/bilmärken som aldrig hittade till Sverigemarknaden.

Renault Latitude
2001 hade Renault kanske oturen att vara före sin tid genom lanseringen av modellen Vel Satis – en lite mera högbyggd bil i stora mellanklassen med en udda halvkombikaross. Bilen gjorde inte succé och 2010 ersattes en av Renault ”Latitude”, som hade en ytterst konventionellt formgiven sedankaross.

Renault Latitude premiärvisades i augusti 2010 på Moscow International Automobile Salon och introducerades på många marknader, där Ryssland var en av marknaderna. Latitude började säljas på marknaderna i östra Europa, Asien och Australien. I Mexico lanserades Latitude 2011 under namnet ”Safrane” – en femdörrars lyxmodell som tillverkades 1992-2000.

Latitude byggde på systermodellerna Laguna och Espace och hade i stort sett samma inredning och samma motorutbud som Laguna. Diesel hade fram till Frankrikes politiska helomvändning för några år sedan (med satsning på och gynnande av elfordon) en stor marknad i Frankrike. Latitude erbjöds därför med Renaults moderna tvåliters dieselfyror på 2 liter (150 resp 173 hk) samt en treliters V6-diesel med gott om kraft (235/241 hk och 5450 Nm) – en motor som utvecklades gemensamt av Renault och Nissan.

Svenska köpare som ville ha en lite lyxigare Renault med en större dieselspis under huven fick hålla tillgodo med det aningen kortare modellsyskonet Laguna i femdörrars eller kombiutförande och Renaults dieselfyra på 150 eller 173 hästkrafter och 340 respektive 360 Newtonmeter.

På andra marknader kunde man få både Laguna och Latitude även med en bensin-V6 på 3,5 liter och 240 hästkrafter.

Renault Latitude blev inte heller någon enorm succé med tanke på att modellen lades ned redan efter fem år, 2015. Latitude innebar även slutet för Renaults lyxsedaner. Den som vill ha en både rymlig, motorstark och hyggligt lyxutrustad fabriksny Renault-limo får privatimportera en Talisman eller familjebussen Espace.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078