23948sdkhjf

JULKALENDERN 4/12: Bilarna vi aldrig fick se på Sverigemarknaden

Suv- och crossover-trenden har även nått de ryska biltillverkarna och 2019 lanserade Lada en nätt crossover som kanske skulle ha kunnat ge Dacia en match.

Varje dag fram till julafton bjuder Motormagasinet på lite kortläsning om bilmodeller/bilmärken som aldrig hittade till Sverigemarknaden.

Lada Xray Cross:
Den ryska biltillverkaren Lada, vars bilar som producerades under Sovjettiden hette Vaz, har ett samarbete med Renault där Lada till exempel tillverkar Dacias nedlagda modell Logan sedan 2013 och där Lada använder flera av Renault-Nissans äldre och motorsvagare motorer, men även bottenplattor från Renault.

2019 lanserade Lada sin första riktiga crossover-suv ”Xray Cross”, där karossen är designad av Lada, som i sin tur anlitade kände designern Steve Mattin. Xray Cross kaross sattes sedan på en bottenplatta från Renault och under huven satte Lada en 1,6- eller 1,8-liters fyrcylindrig bensindriven sugmotor från Renault-Nissan.

Xray är framhjulsdriven men har en rejäl markfrigång på 215 millimeter och plastskydd runt hjulhusen. Motorerna, vilka bara klarar Euro 5-kraven, och utrustnings- och säkerhetsnivån ligger når inte upp till budgetmärket Dacia, så kanske hade inte Lada Xray Cross inte klarat sig i konkurrensen här i Sverige. Icke desto mindre är den en av ytterst få oömma crossovers i storleksklassen alldeles under VW Golf.

Den som ändå drömmer om en Lada Xray Cross har att välja mellan tre bensinmotoralternativ – en 1,6-liters radfyra på 106 hk respektive 113 hk eller en 1,8 liters radfyra på 122 hk, där den starkare 1,6-litersmotorn jobbar tillsammans med en konventionell 5-stegad automatlåda och de andra två motoralternativen fås med en 5-växlad manuell växellåda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063