23948sdkhjf

JULKALENDERN 7/12: Bilarna vi aldrig fick se på Sverigemarknaden

Volkswagen är ett av Sveriges mest populära märken och deras största suv i Europa heter Touareg. Men det finns en ännu större och den heter Atlas.

Varje dag fram till julafton bjuder Motormagasinet på lite kortläsning om bilmodeller/bilmärken som aldrig hittade till Sverigemarknaden.

Fördelen med att vara en stor biltillverkare är att det går att nischa sin tillverkning beroende på vilken marknad som är aktuell. Volkswagen Atlas är en suv som är specialbyggd för den nordamerikanska marknaden. 

I Sverige har vi den stora klassen av suvar som innehåller bilar som Audi Q7, BMW X5, Volvo XC90 och VW Touareg. Gemensamt för dem är att de alla är under fem meter långa. Men i USA är större bättre och det ska vara billigt. Touareg var således för dyr (och avancerad) för den amerikanska marknaden och sålde inte speciellt bra. 

Atlas bygger på Volkswagens MQB-plattform som även Golf byggs på. MQB står för modularen querbaukasten och betyder att plattformen dels är modulär men också att den endast hanterar tvärställda motorer. Touareg byggs till exempel på MLB-plattformen (modularen langsbaukasten) som har längsmonterade motorer. 

Motoralternativen till Atlas är radfyror eller en VR6-motor. Bilen kommer i ett sjusitsigt format och är hela två decimeter längre än Touareg. Den finns så klart också i en sportigare version med flackare baklucka, kallad Atlas Cross Sport. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078