23948sdkhjf

Så här snabbladdar du en elbil!

Efter en långresa till Skåne med en Audi e-tron känner vi att det kan vara läge att informera om hur en supersnabbladdare bäst ska användas.

Under den gånga helgen körde jag från Stockholm till Skåne för ett reportage hos Classic Car Service i Löddeköpinge, utanför Lund (kommer i nr 1 2022). Färdmedlet, en Audi e-tron, går endast på el men kan effektivt laddas via Ionitys supersnabbladdare som finns på flera ställen längs med E4. 

Laddkapaciteten vid likströmsladdning i e-tron är 155 kW vilket inte är hisnande på pappret jämfört med nyare elbilar som Audi e-tron GT (270 kW), Hyundai Ioniq 5 (232 kW) eller Tesla Model 3 (240 kW). Men Audi har byggt in en buffert i batteriet som gör att den höga laddeffekten står sig fast batteriet börjar bli fullt. Jag "tankade" faktiskt 150 kW hela vägen upp till 75 procent i -7 grader vilket är väldigt imponerande. 

För ju mer ett batteri fylls med elektroner, desto trängre blir det och desto mer tid tar det för elektronerna att hitta sin plats. Därför tar det ofta lika lång tid att fylla batteriet från 80-100 procent som det tar att fylla det från 10-80 procent. 

Att tanka vid en supersnabbladdare är därför bara effektivt upp till 80 procent. Därefter tjänar du mer tid på att köra till nästa stolpe och börja om där, än att sitta kvar i bilen och toppa upp till 100 procent. 

Problemet är att många nya elbilsägare inte vet om detta och sitter och ockuperar supersnabbladdarna så att långa köer hinner bildas. Under hemresan stod jag längre i kö och väntade på min tur att få ladda än vad jag faktiskt laddade. 

En finansvalp i sin tvåmiljoners Porsche Taycan Turbo envisades med att ockupera en laddstople i en timme både i Värnamo och i Mantorp. Hade han förstått hur det fungerade hade han bara behövt sitta i 20 minuter på respektive ställe och kanske toppa upp med fem minuter i Skärblacka för att inte rulla hem med en sköldpadda på skärmen. Han wastade en dryg timme av sin och sina medtrafikanters tid till ingen nytta. 

En annan vilsen stackare satt i sin ID.4 och envisade med att komma hela vägen upp till 100 procent trots att bilen laddade max 20 kW den sista kvarten. Allt medan kön till laddstationen växte sig längre och längre. Bilen har en kapacitet på 125 kW.

Den tidigare ganska lilla skaran elbilsförare har annars varit måna om varandra men när nu elbilar köps till höger och vänster är det kanske dags att införa regler vid laddstolparna. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08