23948sdkhjf

Volvos elektriska 40-tonnare oberoende testad

Volvo har låtit den tyska motorjournalisten Jan Burgdorf köra en FH Electric längs med något som kallas ”the green truck route”. En 343 kilometer lång sträcka i sydöstra Tyskland som innehåller motorvägar, kuperad terräng och mindre vägar som används för att testa olika tillverkares lastbilar.

– Ellastbilen är smidigare än en diesellastbil. Chaufförer kommer att bli överraskade av hur lättkörd, tyst och hur väl den svarar på kommando. Den är helt vibrationsfri, säger Burgdorf i ett uttalande.

Snitthastigheten på sträckan var 80 km/tim och snittförbrukningen låg på 1,1 kWh/km vilket motsvarar en räckvidd på totalt 345 kilometer. Under den lagstadgade vilopausen på 45 minuter laddades lastbilen.

Under testet förbrukade FH Electric 50 procent mindre energi än Volvos motsvarande diesellastbil.

Fakta om testet och lastbilen:
Bruttovikt: 40 ton
Medelhastighet: 80 km/tim
Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
Batterikapacitet: 540 kWh
Effekt: 490 kW
Total längd för teststräckan: 343 km
Total räckvidd på en laddning: 345 km

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
På iskallt uppdrag land och rike runt
En träff med stort engagemang
Mercedes mäter åt Trafikverket
Stort behov av laddning på sportlovsresan
Hög tid för bilproducenter att anmäla sig
Han är Porsches nya chef
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.156