23948sdkhjf

2021 ett bra år för KW Bruun

För importören av Citroën, DS, Opel, Peugeot och Mitsubishi – K.W Bruun Automotive – blev 2021 ett bra år då samtliga bilmärken ökade sin marknadsandel.

K.W. Bruun Automotive AB ingår i den danska K.W. Bruun-koncernen och ansvarar i dag för importen av Stellantis-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot samt Mitsubishi.

– När vi summerar året gör samtliga av våra varumärken – Citroën, DS, Mitsubishi, Opel och Peugeot – framsteg på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd för K.W. Bruun Automotive.

Till de största framgångarna för K.W Bruun förra året hör Opel, där försäljningen mer än fördubblades jämfört med 2020 och marknadsandelen landade på 1,37 procent.

– Opel erbjuder dessutom i dag en komplett portfölj av 100 procent elektriska transportbilar, vilket gjort att vi ökat antal nyregistrerade Opel transportbilar med 33 procent, jämfört med föregående år, säger K.W. Bruun Automotives vd Tobias Pettersson.

Ett annat av K.W Bruuns bilmärken som haft en bra utveckling förra året är Citroen:

– Citroën har på kort tid uppdaterat sitt designspråk och presenterat ett flertal nya modeller, vilket syns när vi går från en marknadsandel på 1,01 procent till 1,41 procent under 2021, säger Tobias Pettersson.

Peugeots marknadsandel i Sverige landade på 3,27 procent på personbilar och 8 procent på transportbilar.

Opel är ett av de bilmärken som tappat stora delar av sin marknadsandel i Sverige på senare år. Under de riktigt goda åren på 1980-talet för Opel hade märket en marknadsandel på omkring 10 procent. I slutet av 2016,då man befann sig i en ökande trend, låg Opels marknadsandel i Sverige på cirka 2,2 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063