23948sdkhjf

Prioriterar att tvätta bilen framför att uppvakta sin partner

Alla hjärtans dag nalkas och då sker även undersökningarna i kärlekens tecken – eller åtminstone rör de relationsutmaningar.

Enligt en undersökning från Yougov på uppdrag av miljöinitiativet Hållbar Biltvätt tvättar mer än 60 procent av Sveriges män sin bil minst varannan månad medan knappt 40 procent uppvaktar sin partner med blommor, presenter eller annat under samma tidsperiod. Ett resultat som inte förvånar parterapeuten Anneli Östling som driver podden Relationsguiden.

– Jag är egentligen inte förvånad över att män tvättar bilen oftare än de uppvaktar sin partner. I vardagen med allt som ska hinnas med för att få ihop livet så brukar relationen dessvärre ofta prioriteras ned, av både män och kvinnor. Eftersom jag på sätt och vis sitter med facit i hand så kan jag tycka att det är synd och något som borde prioriteras högre med tanke på den smärta, obalans och distans det kan skapa i relationen när man inte tar hand om den varje dag, säger Anneli.

Så svarade svenskarna:

I Stockholm tvättar 56 procent av männen bilen varannan månad och 45 procent uppvaktar sin partner.

I Norra mellersta Sverige tvättar 62 procent av männen bilen varannan månad och 36 procent uppvaktar sin partner.

I Norra Sverige tvättar 58 procent av männen bilen varannan månad och 31 procent uppvaktar sin partner.

I Södra mellersta Sverige tvättar 70 procent av männen bilen varannan månad och 40 procent uppvaktar sin partner.

I Skåne, Halland och Blekinge tvättar 62 procent av männen bilen varannan månad och 25 procent uppvaktar sin partner.

I hela landet tvättar 62 procent av männen bilen varannan månad och 36 procent uppvaktar sin partner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094