23948sdkhjf

Februari: Orostecken hämmar nybilsförsäljningen

Utvecklingen på personbilsmarknaden är fortsatt dämpad. Under februari registrerades 21 136 nya personbilar, en minskning med drygt sju procent jämfört med februari förra året.

 

Utbudsproblemen fortsätter att påverka marknaden, med en total efterfrågan i konsumentledet som är större än utbudet av fordon. Även kriget i kommer att ha effekter på bilförsäljningen.

– Det är fortfarande för tidigt att bedöma effekterna av Rysslands invasion av Ukraina. Fordonsindustrin är beroende av frihandel och alla störningar av leveranskedjor eller marknader är negativt. Påverkan på den svenska marknaden kommer främst från de ekonomiska sanktioner som påverkar både konjunkturläget och energipriserna. Det är ännu för tidigt att ge någon kommentar på hur kriget påverkar årets prognoser, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

 

En majoritet av de bilar som såldes under februari var laddbara. 25,6 procent var elbilar och 26 procent laddhybrider. Elbilarna fortsätter uppvisa en stark tillväxttakt och ökade med 288 procent jämfört med samma månad i fjol.

Försäljningen av företagsbilar fortsätter sin inbromsning. I februari ligger företagens andel på knappt 52 procent, en minskning med tio procent jämfört med i fjol.

– De flesta teknikskiften inom fordonsindustrin har drivits av företagskunder som har en vilja och förmåga att tidigt välja ny teknik som ofta initialt kostar mer. Det är därför olyckligt att regeringen med sina nya förmånsregler har gjort det svårare för företag att driva på omställningen, säger Mattias Bergman.

Samtidigt ser Bil Sweden positivt på regeringens förslag att ändra beräkningsgrunden av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar.

– I dag sätts nybilspriset ned till jämförbar konventionell bilmodell vilka nu blir färre. I stället föreslås en nedsättning med en schablon beroende av miljöteknik från den 1 juli, säger Mattias Bergman.

 

Enligt transportstyrelsen kommer klimatbonuspengarna att ta slut framåt halvårsskiftet. Något som skapar osäkerhet hos blivande bilkunder.

– Det är viktigt att regeringen skjuter till pengar i vårändringsbudgeten och tar höjd för årets förväntade ökning av laddbara fordon, säger Mattias Bergman.

– Det råder fortfarande en del oklarheter kring de föreslagna skärpningarna i bonus malus-systemet som ska ske under året. Det handlar om ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. 2023 föreslås också en sänkning av bonusen för elbilar, säger Mattias Bergman. 

 

Nyregistreringarna av lätta lastbilar uppgick till 2 592 i februari, vilket är en minskning med nära åtta procent. Hittills under 2022 har antalet nya lätta lastbilar minskat med sex procent jämfört med samma period förra året.

Men försäljningen av eldrivna lätta lastbilarna fortsätter att öka.Under februari såldes 300 stycken.

En skärpning i bonus malus-systemet skulle slå särskilt hårt mot lätta lastbilar, där omställningen till elektrifieringen inte kommit lika långt.

– Sverige behöver särskilja malusen för lätta lastbilar från personbilar på samma sätt som görs när det gäller de bindande utsläppskraven inom EU. Man bör heller inte införa ett pristak för bonusen för lätta lastbilar, fortsätter Mattias Bergman.

Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton uppgick till 356 fordon i februari, en minskning med drygt 23 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11