23948sdkhjf

LEDARE#8: Sermi för dummies

Om cirka 17 månader ska en okänd mängd fordonsdata börja låsas in bakom den EU-gemensamma organisationen Sermis dörr. Verkstäder som vill läsa på om Sermi gör klokast i att googla.

I augusti 2023 införs den nya behörighetsackrediteringen Sermi. För Sveriges alla allbilverkstäder som inte är auktoriserade för ett eller flera bilmärken innebär det att det kommer att krävas en certifiering från Sermi för att få tillgång till fordons-data från biltillverkarna. Även auktoriserade verkstäder kommer behöva certifiera sig för att kunna få tillgång till fordonsdata från de bilmärken de inte har en auktorisation för.

Det är dn europeiska organisationen Sermi som har kontroll och bestämmanderätten över certifieringen av verkstäder för Sermi och ackrediteringen av de aktörer som vill bli kontrollorgan, det vill säga certifiera och utföra kontroller av de verkstäder som certifierar sig för Sermi.

Men det finns ännu inte några kontrollföretag som kan kontrollera och godkänna de verkstäder som vill ha en certifiering till Sermi. Den som vill bli ackrediterad som kontrollföretag för Sermi kan nu skicka in en ansökan till myndigheten Swedac. Men en sådan ansökan kan ännu inte behandlas fullt ut och godkännas, bland annat eftersom en infrastruktur för hanteringen av fordonsdata från tillverkarna saknas.

Någon branschgemensam eller Sverigegemensam hemsida för Sermi finns inte heller i dagsläget. Det mest matnyttiga den vetgirige kan hitta på internet idag är ett styrdokument från 2016 – vilket kommer att uppdateras – och lite information på Swedacs hemsida.

Det är fortfarande också en hel del frågetecken kring vilka fordonsdata som ska omfattas av Sermi, det vill säga som kommer att låsas in av tillverkarna och bara bli tillgängliga för Sermi-certifierade verkstäder.

Vi har alltså en helt ny certifiering som enligt de insatta i branschen (vissa personer inom våra branschorganisationer, Swedac och ett antal kontrollföretag) menar påtagligt kommer påverka verkstädernas verksamhet. Och framför allt varnar de insatta för att den verkstad som inte ser till att certifiera sig för Sermi heller inte kommer kunna utföra en rad jobb.

Och från de stora kedjorna – KG Knutsson och Mekonomen Group – hörs inte ett ljud om Sermi. Låt oss hoppas att de redan nu matat sina verkstäder med information om Sermi och uppmanat dem att hänga på låset när Sermi öppnar för verkstäder att ansöka om en certifiering.

Framför allt får vi hoppas att branschen är mera på tårna nu än när man sjösatte sin egen frivilliga certifiering Godkänd Bilverkstad. Slutkundernas kännedom om GBV är fortfarande försvinnande låg. Låt oss be en stilla bön att branschen dragit lärdom efter Godkänd Bilverkstad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094