23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bizzarrini 5300 GT Corsa lever igen

Vi ser det allt oftare: klassiska sportbilsmärken får nytt liv av kapitalstarka individer som vill förse andra kapitalstarka individer med nytillverkade klassiska sportbilar. Nu har turen kommit till Bizzarrini.

Den 20 juni 1965 körde en Iso Grifo Prototipi Bizzarrini över mållinjen i det legendariska 24-timmarsloppet på La Sarthe-banan i Le Mans på nionde plats, tillräckligt för att ta hem segern i klassen för bilar med motorer över 5,0 liter.

Egentligen är bilens namn en komplicerad historia för den utvecklades som en Iso Grifo A3C men Giotto Bizzarrini bytte så mycket stål han kunde mot aluminium och flyttade motorpaketet längre bak för att göra den bättre lämpad för racing.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158