23948sdkhjf

Så mycket snabbare slits däcken på elbilar

Elbilar sliter ned däck betydligt snabbare än konventionella förbränningsmotorbilar, men orsaken är inte enbart elbilarnas högre vikt. Det visar en kartläggning som Euromaster i Danmark gjort.

Euromaster har ringt runt till 37 av sina däckverkstäder i Danmark och bland annat frågat dem om hur långt däck på elbilar rullar innan de byts och vilka de främsta orsakerna bakom däckslitaget hos elbilsdäcken kan vara.

Det sammanvägda resultatet från de tillfrågade verkstäderna i Euromasters egen undersökning visade på att däcken på de elbilar som besökte verkstäderna i genomsnitt rullat 1800-2000 mil när de byttes mot nya medan däcken hos vanliga bilar hade rullat mellan 4000 och 4500 mil när de byttes.

De främsta förklaringarna till det högre slitaget hos elbilsdäcken som de 37 tillfrågade verkstäderna gav var dels att elbilarna är tyngre och att deras motorer oftast har betydligt högre vridmoment jämfört med bensin- och dieselbilar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Skyddsstopp för arbete med elfordon
Tvärbroms på bilmarknaden
Elbilen kan dra till fjällen
Polisen letade folk på Automässan
De har bästa spolarvätskan
Sverigepremiär för Peugeot 408
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.095