23948sdkhjf

EU:s gruppundantag kan förlängas

EU-kommissionen har tagit initiativet att förlänga det gruppundantag som finns för motorfordonsunderhållstjänster, EU:s förordning 461/2010.

Gruppundantagsförordningen för motorfordon upphör att gälla den 31 maj 2023. En utvärdering som gjordes 2018–2021 dar slutsatsen att reglerna fortfarande är ändamålsenliga. De riktlinjer som kompletterar lagstiftningen bör dock uppdateras för att spegla bilindustrins tekniska utveckling sedan 2010, menar utredningen.

”Vi ämnar därför förlänga förordningen med ytterligare fem år och uppdatera tilläggsriktlinjerna med vissa begränsade och riktade ändringar”, skriver EU-kommissionen i ett meddelande.

Beskedet välkomnas av Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som organiserar leverantörer av bildelar och tillbehör till den fristående fordonseftermarknaden.

Det är bra att EU-kommissionen har tagit intryck av de kommentarer som kommit in under den utvärdering som skett under senare år, men samtidigt innebär tillkännagivandet att nu börjar det tunga jobbet kring förordningens innehåll och omfattning, det finstilta i paragraftexten, säger SBF:s ordförande, Johnny Bräster, i en första kommentar samtidigt som han betonar vikten av alla bilverkstäders rättigheter och konsumenternas, bilägarnas, valfrihet.

Konkurrens på lika villkor, enligt den konkurrensreglering som gäller, säkerställer detta, summerar Jonny Bräster.

– Gruppundantaget är en av verkstadsbranschens viktigaste frågor som kräver krafttag från oss och SBF. Att kroka arm för att på så sätt kunna ha styrka att med kontinuitet göra allt som krävs för att få konkurrens på lika villkor är avgörande för många verkstäders överlevnad. SFVF kommer lägga många timmar på att skapa rätt förutsättningar för vår bransch, kommenterar SFVF:s styrelseordförande Bo Ericsson.

LÄS ÄVEN: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079