23948sdkhjf

NDI Group: Så har däckmarknaden förändrats sedan 1970

I midsommarhelgen – 24 och 25 juni – hade danska däckkoncernen NDI Group sitt försenade 50 årsfirande. Och blickade tillbaka över utvecklingen i branschen.

Den 24-25 juni 2020 var det 50 år sedan NDI Group startade sin verksamhet. Egentligen inträffade deras 50-årsjubileum redan 2020, men på grund av de då rådande hårda restriktionerna på grund av covid 19 så lades 50-årsfirandet på is.

– Kraven på däckgrossisterna har blivit allt större. Genom åren har vi fått se ett allt större utbud av däckdimensioner. 1995 hade dimensionen 155/80/13 ungefär 25 procent av marknaden. Idag är det 205/55/16 och 225/45/17 som är de mest utbredda standardstorlekarna på marknaden och utvecklingen mot allt större hjul ser ut att fortsätta. Vi ser att bilarna blir allt större och dagens elbilar har hjulstorlekar som man tidigare bara såg på de allra största bilmodellerna. Samtidigt sliter elbilarna ned däcken snabbare på grund av sin betydligt högre vikt. Därför ser vi att deras däck har en kortare livslängd. Det är positivt för dem som säljer däck. Å andra sidan gör utvecklingen mot allt större däck att det krävs allt mer utrymme för däckförvaring och det ställer ökade krav på däckgrossisterna att nyttja sina däcklager ännu mera effektivt, säger NDI Groups grundare Benny Kristensen som idag vd för moderbolaget NDI Holding A/S.

Även tunga fordon och lantbrukssektor är viktiga kundgrupper för NDI Group och där ser Benny Kristensen en liknande utveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079