23948sdkhjf

Så når nya bilar Ryssland – trots sanktioner

Allierade länder och ny lagstiftning är viktiga pusselbitar för att Kreml ska kunna upprätthålla importflödet av såväl nya bilar som kläder tillverkade i väst.

Så kallad parallellimport är sedan sanktionerna mot Ryssland infördes det som gör att flödet av importerade produkter till betydande delar kan upprätthållas.

En viktig förutsättning för att den omfattande parallellimporten kunnat fortsätta i stor omfattning är att ryska regimen tidigare i våras gjorde det lagligt för alla ryska företag att importera en rad varor utan att först försäkra sig om tillstånd från tillverkaren.

I maj publicerade Kreml en lista över de varor som ryska företag enligt rysk lagstiftning tillåts importera utan sedvanligt tillstånd.

För att få in sanktionerade varor över gränsen till Ryssland går de ryska importörerna via de länder som Ryssland har handelssamarbete med, antingen via den euroasiatiska unionen eller den tullunion som länder som Belarus, Armenien, Kazakhstan och Kirgizistan har med Ryssland.

De varor som nu når Ryssland via parallellimport är ofta från början avsedda för försäljning i de länder som Ryssland har handelssamarbete med.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
En modern klassiker från Mechatronik
Tre klasser vann jackpot på Automässan
Elfordon kräver nya rutiner hos polisen
Bilägare får nya däck efter rekordslitage
Och årets bilfärg är...
ARN: Ingen ersättning för SL-kort när nya bilen krånglade
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.109