23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Han varnar för Hedin-koncernens dominans

Hur bra för bilköparna är egentligen Hedin-koncernens unikt starka och dominerande ställning i bilhandeln i Sverige? Det frågar man sig på Sveriges största konsumentorganisation för bilägare, M Sverige, som tycker Konkurrensverket borde titta närmare på bolaget.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige, menar att det är svårt för den som inte känner till konkurrensverkets regelverk att förstå hur bedömningen gått till kring hur en ledande återförsäljare plötsligt även tar över generalagenturen för ett bilmärke.

– Det kan ju tyckas märkligt att ett företag som numera innehar generalagenturen för ett bilmärke – Ford – och som beslutar om dess återförsäljarnätverk, gör omfattande uppköp, som man gjort inte bara i Sverige, säger Carl-Erik Stjernvall.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.209