23948sdkhjf

Här får 1000 bilkunder sina köpekontrakt rivna

Leveransproblem ledde tidigare i sommar till att importören av Hyundai i Danmark rev köpekontrakten för cirka 1000 kunder som beställt en ny Ioniq5.

Produktionsstopp, brist på komponenter och delar och störningar i logistiken till följd av covid19-pandemin och kriget i Ukraina ställer till det för Hyundai-importören i Damnark – Nic. Christiansen Gruppen. I början av sommaren blev problemen att få fram de nya Hyundai Ioniq5 som danska kunder beställt att man helt enkelt rev köpekontraktet för cirka 1000 kunder.

Åtgärden drabbade kunder som beställt en Ioniq5 av årets modell (2022) och dessa erbjöds istället en Ionic av kommande årgång – 2023.

Den nyare Ionic5 som de drabbade Hyundaikunderna istället erbjuds är betydligt dyrare än den bil de ursprungligen beställde. Därför har de erbjudits en rabatt på 20000 danska kronor per bil. På Danmarks största konsumentorganisation för bilägare – FDM – menar man att Nic. Christiansen Gruppen inte har rätt att kräva kunderna på extra pengar. Kunderna har rätt att kräva en identisk bil i förhållanden till den de beställde, menar FDM.

Enligt Nic. Christiansen Gruppen har cirka 900 av de 1000 drabbade Ioniq5-kunderna tackat ja till erbjudandet att istället få en ett år nyare Ioniq5 till ett högre pris. Cirka 100 av kunderna tackade nej till erbjudandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093