23948sdkhjf

”Det är som att få en extra mekaniker”

Kövlinge Bilelektriska i Halland är en av flertalet Bosch Car Service-verkstäder i Sverige som i en pilot testar Boschs nya fjärrsupport-tjänst ”Bosch Remote Diagnostics.

– Vi kopplar in oss via en modul. Vi går in på deras hemsida, bokar en tid och anger vad vi vill ha för typ av hjälp. Sedan sätter vi bilens batteri på laddning, ser till att ha tändningen på. Sedan ringer de upp från Bosch när det är dags. Och de som jobbar med support sitter runt om i hela världen. Vi pratar alltid med supporten i Sverige, sedan har de kontakt med den som utför själva hjälpen till oss, förklarar Robin Henriksson som är en av fordonsteknikerna på Kövlinge Bilelektriska i Laholm.

För tjänsten betalar man förstås en årsavgift.

– Den är väl värd kostnaden för oss. En av fördelarna med den här supporten är att vi inte behöver neka någon kund jobb med programmering – vi kan lösa allt. Vi slipper gå till biltillverkarna för att få alla OEM-program, berättar Lasse Henriksson.

Och skulle man hålla på med en mjukvaruuppdatering och uppkopplingen i verkstaden bryts – då löser de det på Bosch, tillägger han.

– Det är lite som Bosch sade när de gjorde reklam för Remote Diagnostics – det är som att få en extra mekaniker. När de kopplar upp sig och hjälper oss, då kan vi låta bilen stå och gå och jobba med annat. Men ibland får man vara med själv och hjälpa till när de är uppkopplade.

LÄS ÄVEN: SVERIGERESAN: De är Bosch trogna sedan över 30 år

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062