23948sdkhjf

De har skapat Match.com för bilhandeln

I Norge är de väldigt populära och mycket svåra att få tag i just nu, både nya och begagnade. Men nu har två entreprenörer lanserat en lösning där norska bilspekulanter ska kunna hitta sin bil genom en ny digital matchningstjänst.

Kunden lägger in information om vilken typ av bil, eller specifik bilmodell, hen söker. Den bilhandlare som tror sig ha bilen som kunden efterfrågar tar kontakt med kunden – och det blir förhoppningsvis en affär.

Konceptet heter ”Bruktbilklubben” och själva matchningstjänsten kallas ”Bilmatch”. Bakom idén står de norska entreprenörerna Jan Åge Hallingstad och Odd Inge Stolen. De vill effektivisera handeln med begagnade bilar och liknar bilhandlarnas begagnatannonser vid fiske – man lägger ut en annons i ett stort hav, och hoppas på napp.

Genom att erbjuda begagnatbilhandlare en stor databas med bilköpare och deras preferenser menar Jan Åge Hallingstad och Odd Inge Stolen att de kan göra det snabbare för bilköparen att hitta rätt bil och göra det snabbare för handlaren att omsätta bilar. Och de har nyligen lanserat tjänsten, som är en abonnemangslösning där bilhandlare väljer mellan två olika paket. Priserna ligger någonstans mellan 1000 och 3000 kronor i månaden.

Jan Åge Hallingstad – hur många bilhandlare har valt att abonnera på er tjänst hittills?

– Något exakt antal kan jag inte avslöja, men jag kan säga att det är flera tiotals företag.

Hur har branschen i Norge reagerat på er affärsidé?

– Det har varit väldigt olika. De stora märkeshandlarna är skeptiska, men de mindre och mellanstora handlarna är väldigt på och väldigt intresserade. De är glada över att erbjudas en alternativ försäljningskanal.

Vilka typer av bilköpare tror ni kommer prova Bruktbilklubben – är det de som söker en exklusiv bil och har väldigt specifika önskemål?

– Norge är väldigt speciellt. Här är det väldigt populärt med elbilar och de är väldigt svåra att få tag i, med långa väntetider på en ny elbil. Jag vill nog tro att det är störst efterfrågan på nyare begagnade elbilar – till exempel en halvårsgammal elbil som gått som demobil. Så det är nog i första hand elbilsköpare som vi tror kommer nyttja vår tjänst.

Så här fungerar Bruktbilklubben

Kunden – den som letar bil – går in i Bruktbilklubbens app och väljer först ifall man vill få erbjudanden om en specifik bilmodell, eller erbjudanden om ett bredare urval av bilmodeller. Beroende på vad man väljer så får man sedan fylla i sina önskemål – allt från drivmedel och prisintervall till storlek och räckvidd om det är en elbil man valt. Man kan också välja att inkludera sin inbytesbil i tjänsten. Finansiering av bilköpet är också en valmöjlighet. Till sist kan man även välja hur man vill bli kontaktad.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.094