23948sdkhjf

Så försöker rysk bilindustri runda sanktionerna

Samarbete österut och kraftigt ökad import av bilar från Kina är viktiga strategier när den ryska bilbranschen försöker fylla tomrummet efter den europeiska bilindustrin.

När den ryska bilbranschmässan MIMS Automobility Moscow i Moskva gick av stapeln den 21-24 augusti var en stor delegation från den iranska regimen på besök. På agendan stod bland annat diskussioner om samarbete mellan de båda ländernas bilindustrier. Iran erbjuder både en exportmarknad för ryska bilar och bildelar och en ny försörjningskanal för komponenter till den ryska bilindustrin.

I den iranska delegationen ingick bland annat över 40 tillverkare av bildelar och komponenter och Irans två ledande biltillverkare – Iran Khodro och Saipa. Utöver samarbeten mellan iranska och ryska bilföretag siktar den iranska regimen på export av bilar till Ryssland.

Ökad import från Kina
Enligt det ryska konsultföretaget Autostat utgörs cirka 80 procent av importen av nya bilar till Ryssland nu av bilar tillverkade i Kina. Vid inledningen av Rysslands invasion av Ukraina utgjorde kinesisktillverkade bilar mindre än en tredjedel av alla nya bilar som importerades till Ryssland.

Även kinesiska biltillverkare har efter införandet av de omfattande sanktionerna mot Ryssland tagit initiativ till samarbete med de ryska fordonstillverkarna.

Så många fordon finns det i Ryssland
Enligt Autostat finns det idag cirka 53,8 miljoner registrerade fordon för vägtrafik i Ryssland. Cirka 45,4 miljoner av fordonen är personbilar, drygt 4,2 miljoner av dem är lätta transportbilar, cirka 3,78 miljoner är lastbilar och cirka 400000 är bussar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078