23948sdkhjf

LEDARE #29: Därför kommer bristen på fordonstekniker fortsätta

Så länge branschen, dess företag och organisationer inte hyllar och uppmärksammar sann yrkesskicklighet så kommer man ha svårt att hitta skickliga fordonstekniker.

LEDAREN: Till en av de mest kända utmärkelserna i näringslivet hör affärstidningen Dagens Industris Gasell-pris. DI Gasells utmärkelser handlar om att belöna företag som växer snabbt och som verkar göra det uthålligt.

I vår egen bransch har vi knappt ens någon tradition av att belöna eller lyfta upp yrkesskickliga fordonstekniker. Det närmaste vi har kommit någon sådan utmärkelse på sistone torde vara Motormagasinets eget event Motorgalan, där vi utsåg ”Årets Fordonstekniker”. Några glasklara kriterier eller kunskapstest för denna utmärkelse fanns dock inte utan bedömningen blev, förstås, högst subjektiv.

Företag och företagare som i oftast hyllas även i vår bransch är de som lyckas få sina företag att växa snabbt och mycket. Framsynt kunskapsöverföring från seniora till juniora medarbetare är inget som uppmärksammas.

Spjutspetskompetens när det gäller felsökning och diagnosticering är inte heller något som lyfts fram och hyllas, utan här råder snarare en flathet där främst stora verkstäder – med märkesverkstäderna i spetsen – inte sällan hänvisar kunder vidare till skickliga mindre verkstäder när man inte lyckas åtgärda deras bilar. Så den verkstad eller fordonstekniker som i slutänden hjälper en sådan kund lyfts aldrig fram – av den enkla orsaken att den stora verkstaden naturligtvis inte vill skylta med att en bil av ett märke man är auktoriserad för fullt ut åtgärdats av en annan aktör.

Visst finns det exempel på arbetsgivare i branschen som höjt lönenivåerna till fordonstekniker. Men det bleknar ändå i jämförelse med vad en skicklig bilsäljare kan få ut med bonus inräknad.

Den yttersta garanten för att fordonstekniker förblir ett föga eftertraktat dussinjobb är att branschen inte betalar extra för avancerade verkstadsjobb. De enda fordonstekniker i branschen som jag stött på som kan ta bättre betalt än genomsnittet för sina spjutspetskunskaper är:

1. De som börjat jobba som konsult, det vill säga som lämnat verkstadsgolvet för att istället ge support till verkstäder,

2. De som utför specialjobb på enskilda exklusiva bilar, exempelvis exklusiva bilombyggnader.

Så det mesta tyder på att det besvärliga rekryteringsläget kommer att bestå. Att hävda något annat vill jag påstå är önsketänkande, eller okunnigt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
En modern klassiker från Mechatronik
Tre klasser vann jackpot på Automässan
Elfordon kräver nya rutiner hos polisen
Bilägare får nya däck efter rekordslitage
Och årets bilfärg är...
ARN: Ingen ersättning för SL-kort när nya bilen krånglade
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125