23948sdkhjf

Audis sista superbil med V10-motor

Slutet på en era. Audi bygger ett farväl till sugmotorn i form av en R8 med 620 hästar, bakhjulsdrift och driftläge.

Audi R8 Coupé V10 GT RWD lyder den fullständiga modellbeteckningen. Den är inte bara en maxad specialversion av R8 utan Audis sista superbil med en sug-V10. Företaget har nämligen bekräftat att ersättaren har batteri och elmotor(er), så detta är sista chansen att få ha lite kul med en 5,2-liters gaphals.

GT är ingen ny beteckning för R8. De har gjort en förut. Den tillverkades i 333 exemplar, hade vingar, keramiska bromsar och lite mer effekt. Det är ungefär samma recept nu: 333 stycken numrerade exemplar (plakett på mittkonsolen), skalstolar, krängningshämmare i kolfiber och smidda fälgar sparar 20 kilo. 1 570 kilo bakhjulsdriven R8 med en sugmotoriserad V10 på 620 hästar låter spektakulärt skoj. Fartresurserna är inte inte uppseendeväckande (0–100 km/h på 3,4 sekunder och 0 – 200 km/h på 10,1 sekunder) med dagens mått. Det är känslan som räknas. Och nog känns det snabbare med en ylande V10 bakom öronen än elmotorer som viner.

Över rumpan sitter en ny vinge upphängd i svanhalsinfästningar (trendigt just nu) och i fronten sitter så kallade diveplanes.

Bakhjulsdriven som den är går det naturligtvis att köra brett. Men det är oftare lättare sagt än gjort. Youtube är fullt av misslyckade driftingförsök som resulterat i dyra krascher. Därför har Audi programmerat in något som de kallar ”Torque rear” som är sju nivåer av slip på bakaxeln. Det styrs genom ett vred på ratten (också trendigt).

Priserna börjar på cirka 2,5 miljoner vilket är ett kap med tanke på vad den framtida värderingen lär vara.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11