23948sdkhjf

Så bärgar man en elektrisk racingbil som kraschat

Rallycrossen har redan börjat med elektrifieringen och 2023 kommer STCC vara det första nationella standardbilsmästerskapet i världen som är helt elektrifierat. Men med elektricitet kommer också utmaningar. Som hur man bärgar en kraschad elbil …

Volvo Construction Equipment har tillsammans med Granfors Racing utvecklat ett patentsökt redskap som säkert och kontaktlöst ska kunna klara motorsportorganet FIA:s stränga säkerhetskrav. Genom att använda en Volvo EWR150E hjulgrävare, en Engcon tiltrotator och en isolerad bärgningsplatta ska bärgningen gå snabbare, vara mer flexibel och framför allt säkrare.

Lösningen är patentsökt och testas som en del av FIA:s helt eldrivna World Rallycross (World RX) Championship – i vilket nästa race kommer att äga rum på Spa-Francorchamps i Belgien den här helgen (8–9 oktober).

Nu kan de eldrivna rallycrossbilarna bärgas från banan utan något manuellt ingripande – vilket innebär att ingen personal behöver gå ut på banan och fysiskt spänna eller haka fast bilen på ett bärgningsfordon som förr – vilket gör ingripandet inte bara säkrare, utan även effektivare och snabbare. 

Efter testningen under tävlingshelgen i Riga i Lettland i september, har den nu börjat användas av FIA som den mest effektiva bärgningslösningen för VM-serien.

Eftersom säkerhet inte är något som ska hanteras lättvindigt, så har FIA introducerat ett smart trafikljussystem som en del av sina nya säkerhetsprotokoll för elektromobilitet. När en eldriven rallycrossbil kör av banan, så indikeras bilens säkerhetsstatus med en grön lampa ovanpå den. Om den lyser rött indikerar det till dem i närheten att det inte är säkert att vidröra bilen och att officiell bärgning måste inväntas.

För att arbeta i enlighet med det här systemet och för att möjliggöra säker bärgning av eldrivna rallycross-bilar som ’lyser rött’, uppfann Volvo CE och Granfors Racing ett eget trefaldigt säkerhetssystem. När förare har undsatts på ett säkert sätt från bilen av utbildad personal, så plockas bilen varsamt upp av en isolerad bärgningsplatta, som styrs, lyfts, sänks och vinklas efter behov med en 360-graders tiltrotator fäst på en Volvo-hjulgrävare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141