23948sdkhjf

Laddning var sjätte mil ett krav

Det ska vara möjligt att ladda en elbil var sjätte mil längs de större vägarna i Europa. Och var tionde mil ska det finnas en vätgasstation. Det kräver EU-parlamentets transportutskott.

EU-parlamentets transportutskott presenterar nu sina krav på framtidens infrastruktur för laddning för att EU ska nå målet att vara klimatneutralt år 2050. Punkten som framhålls som viktigast av transportutskottet gäller tillgängligheten på laddare för elbilar.

Transportutskottet föreslår krav på att det från och med år 2026 ska finnas elbilsladdare var sjätte mil längs Europas större vägar, och var tionde mil ska det gå att tanka vätgas. De lägger också fram det fullt rimliga kravet att laddarna och tankstationerna ska vara enkla att använda och att det ska gå att betala per kilowattimme eller kilogram. Transportutskottet specificerar dock inte vilken typ av laddare eller laddeffekt de vill ha längs vägarna.

Transportutskottets förslag till reglering kommer att diskuteras i EU-parlamentet. Om förslagen accepteras där går de vidare till Europeiska unionens råd där de kan bli lagar.

Transportutskottets förslag ingår i EU:s stora klimatpaket som kallas Fit for 55 som går ut på att unionens utsläpp ska minskas med 55 procent till år 2030. Europaparlamentet har tidigare röstat för att förbjuda försäljning av nya fossildrivna bilar och skåpbilar från 2035.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Aiways öppnar för beställningar på U6
Efter uppköpet – åtta orter blir två regioner
Försäkringsappen som är integrerad i bilen
Laddad mässa fick fler besökare än någonsin
Han blir ordförande för Bildelsgrossisterna
Besikta satsar i glesbygden
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.095