23948sdkhjf

Studie om elbilars påverkan på elnätet

Chalmers och företaget Geotab lanserar en studie av nationella och lokala kör- och laddningsbeteenden. Huvudfokus är att undersöka hur utökade elektrifierade fordonsflottor påverkar det svenska elnätet.

För att kunna uppnå regeringens mål om att minska utsläppen från vägtransporter med minst 70 procent till år 2030 behöver Sveriges fordonsbestånd elektrifieras. Den omfattande elektrifieringen som förutspås leda till tre miljoner elbilar på svenska vägar år 2030, ställer helt nya krav på elnätet, skriver Energinyheter.se.

Projektet ”ett elsystem för fordon”, som leds av Energiforsk med partners som Chalmers Tekniska Universitet, Profu, Sweco och Power Circle, syftar till att ta reda på om elnätet klarar av den stora mängden elfordon och vilka investeringar som krävs. Projektet ska bidra till Elektrifieringskommissionens arbete med att påskynda elektrifieringen av transportsektorn.

– En viktig del för forskningsprojektet är tillgången till lokal och konkreta data för att få till så grundliga och tillförlitliga analyser som möjligt. Med hjälp av Geotab kommer vi att kunna se vilka tider bilen laddas, vilken effekt, var och vilken typ av laddning, hur batteriet påverkas med mera. Tillsammans med Geotabs egna data kommer vi ha en bra grund för att se hur elektrifieringen kommer påverka elnätet i framtiden, säger Maria Taljegård, forskare och linjechef på Energiteknik på Chalmers Tekniska Högskola.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063