23948sdkhjf

Polestar 3 får över 60 mils räckvidd

Modell nummer tre från Polestar blev en suv. Ingen nyhet i sig eftersom vi har fått se bilder på den i förväg. Den har utvecklats i samband med Volvos utvecklingsarbetet för ”nya XC90” Volvo EX90. Och eftersom både Volvo och Polestar ingår i Geelys koncern, som även äger Lotus, har vi redan sett en variant på den, nämligen Lotus Eletre som hade premiär i våras.

Polestar vill rättfärdiga suvens existens genom att göra den mer ansvarstagande. Ett någorlunda gott argument om det inte vore för att en suv tar mer resurser att bygga och förbrukar mer energi att föra fram. Så den där omställningen till elektricitet handlar fortfarande inte om att ge avkall på något, bara att få mer av samma.

Polestar 3 uppvisar en ny aerodynamisk profil där stor fokus ligger på suvigheten med sin breda uppsyn. Och för att göra den någorlunda energieffektiv har Polestar designat 3:an med en spoiler på huven och en integrerad vinge på taket. Luftmotståndet är fortfarande massivt och Cd-värdet ligger på 0,29. Som dagens XC90 ungefär.

Storleken är också som en Volvo XC90. Den är 490 cm lång, 212 cm bred och 161,4 cm hög. Tjänstevikten ligger på cirka 2,6 ton och dragkapaciteten är 2 200 kilo vilket är riktigt bra.

Bagageutrymmet är på 484–1 411 vilket är i storlek som en Kia Ceed ungefär. Inga imponerande siffror där. Men det finns en frunk på 32 liter.

Materialen inuti bilen har valts för deras hållbara egenskaper, som klädslar i etiskt (!?) läder och fullt spårbar ull. Polestar har valt att vara helt transparenta med sin tillverkning och ska göra en komplett livscykelanalys så snart produktionen startar. Därefter ska de kontinuerligt arbeta för att minska sitt koldioxidavtryck.

Polestar 3 är den första bilen från Polestar som använder sig av centraliserad datoranvändning genom Nvidia Drive som använder mjukvara från Volvo Cars. På så sätt ska en AI-motor kunna processa data från bilens alla sensorer och kameror för att kunna öka passagerarna säkerhet och förarstöd.

Infotainmentsystemet drivs av nästa generations Snapdragon Cockpit Platform och ska enligt pressmeddelandet ”ge uppslukande ombordupplevelser” och ”sömlös connectivitet”.

Volvo Cars ska även satsa ytterligare på säkerhet och därför får Polestar 3 en ny generations aktiv och passiv säkerhet. Det inkluderar interiörradar som kan upptäcka rörelser på mindre än en millimeter inuti bilen för att ingen ska glömma barn eller djur. Systemet är även kopplat till klimatanläggningen för att undvika värmeslag och förfrysning.

Som standard har Polestar 3 totalt fem radarenheter, fem externa kameror och tolv ultrasoniska sensorer för att stödja ett flertal avancerade säkerhetsfunktioner. Nedanför frontvingen sitter en ”Smartzone” med ett flertal framåtriktade sensorer, en uppvärmd radarmodul och kamera. Inuti bilen sitter det två kameror som övervakar förarens ögon och kan utlösa varningsmeddelanden, ljud och till och med nödstoppa bilen om systemet upptäcker en distraherad, dåsig eller utcheckad förare.

Precis som tidigare är det Android Automotive som står för operativsystemet i bilen. OTA-uppdateringar är standard.

Lanseringsversionen har dubbla elmotorer där kraftleveransen har ett bakhjulsdrivet fokus. I standardutförande har Polestar 360 kW (490 hk) och 840 Nm. Med tillvalet Performance Pack blir det 380 kW (517 hk) och 910 Nm. Bakaxeln får momentfördelning för en roligare körupplevelse. Den bakre motorn kan även frikopplas från drivlinan så att bilen blir endast framhjulsdriven för att spara energi.

Luftfjädring är standard med tvåkammarsdämpare som har en justeringskapacitet varannan millisekund för att få den där ”Polestar feelingen”, enligt Polestars chassiingenjör Joakim Rydholm.

Polestar 3 lovar över 60 mils räckvidd från ett vätskekylt batteri på 111 kW som kan snabbladdas upp till 250 kW. Värmepump är standard (till skillnad mot Polestar 2) och 3:an är även förberedd för dubbelriktad laddning vilket möjliggör framtida kapacitet för vehicle-to-grid och plug-and-charge.

Polestar 3 är beställningsbar från och med nu och de första kundbilarna ska levereras under fjärde kvartalet 2023. Därefter ska Polestar 3 också börja tillverkas i Volvo Cars fabrik i Ridgeville i South Carolina i USA från och med mitten av 2024.

Priset då? Lanseringspriset ska ligga runt 89 900 euro (980 000 kronor).

Kommentera en artikel (3)
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
VW påskyndar omställning i Wolfsburg
700 000 bilförare kör med olaglig syn
Första ID. Buzz Cargo i Sverige till Vattenfall
De börjar med agentmodell
Tre fräscha verkstäder i final
Aiways öppnar för beställningar på U6
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078