23948sdkhjf

Elbilschocken — 16 gånger dyrare att köra elbil i Skåne

I augusti var det 16 gånger dyrare att köra elbil i Skåne än i Norrbotten. I vinter väntar en chockhöjning av elpriset som gör det dyrare för en del att köra elbil än fossildriven bil. Pendlande drivmedelspriser har gjort det extremt svårt att räkna ut kostnaderna för att äga en bil.

Vi matas numera från olika håll med att vi ska satsa på elbilar. Men vad det kostar att köra med elbil är inte lätt att räkna ut eftersom det är svårare än någonsin att se i framtiden.

– Har du möjlighet att ladda hemma med timprisavtal och laddar på natten när elen är billigast, blir det troligtvis billigare att köra bilen på el än andra drivmedel, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

Kostnaden för elbilen handlar dock mycket om var i Sverige du är bosatt. I augusti i år var elpriset 16 gånger högre i elområde 4 jämfört med elområde 1.

Hur du bor är också avgörande. Har du inte möjlighet att ladda hemma utan är enbart hänvisad till att ladda på publika laddstationer blir det dyrt var du än befinner dig i Sverige. I skrivande stund kostar det 7 kr/kWh för snabbladdning på laddstationer hos OKQ8. Vid kallt väder på vintern drar en elbil i snitt drygt 2 kWh per mil, vilket kan innebära driftkostnader på 15—20 kronor per mil. Då börjar både bensin-, etanol- och gasdrivna bilar konkurrera rejält med en elbil. Om priset för 95 oktan ligger runt 20 kronor per liter blir det en snittkostnad på 14 kronor per mil för att köra med bensinbil, alltså billigare än att köra med elbil.                       

Enligt Stockholms Handelskammares beräkningar, som baseras på terminspriser i början av september, kommer priset från och med december till och med mars 2023 att bli runt 6,50 kr/kWh i elområde 3. I elområde 4 väntas priset bli runt 7 kr/kWh från november till och med mars 2023.

– Har du ett rörligt avtal är detta det pris du får betala för att ladda elbilen. Du kan tjäna mycket på att ha ett timprisavtal och kapa de värsta topparna genom att ladda på natten, säger Carl Bergkvist.

Om du bor i lägenhet och inte har tillgång till egen laddbox kan det bli dyrt framöver. Ingen vet riktigt var priset för laddning vid publika laddstationer hamnar vid en riktigt kärv vinter. Vi får också kanske räkna med höga energipriser de närmaste åren framöver. Kriget i Ukraina, skenande inflation, efterdyningarna av pandemin och ett allmänt osäkert världsläge gör det svårt att förutspå framtidens energipriser för el, bensin, diesel, etanol och gas.

– Energipriserna är mer rörliga än någonsin och troligtvis får vi vänja oss vid höga och rörliga priser de närmaste åren, säger Carl Bergkvist.

Detta gör det förstås extra svårt för den som ska välja bil i dag. För 10 år sedan fick många höra att det var miljövänligt att köpa en dieselbil. I dag är det nog knappast någon som ger den rekommendationen.

Konsumentorganisationen för bilister, M Sverige, menar att det finns fler parametrar än någonsin tidigare att ta hänsyn till när du skaffar dig bil i dag. 

– Om vi ​​​​​​​inte haft det starka intåget av elbilar hade det blivit lättare att köpa eftersom valen varit färre. Men många har satt att det åtminstone i dag är billigare att köra elbil än bensinbil, särskilt om de med timprisavtal kan ladda hemma under natten. Sedan är det förstås omöjligt att se i framtiden. Tittar du på bensin- och dieselbilar känns det förstås inte heller som ett säkert alternativ, säger Carl-Erik Stjärnvall på M Sverige, som menar att du även måste räkna in miljöaspekten, skatter och subventioner i kalkyllen.   

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141