23948sdkhjf

Volvo EX90 officiell

En knapp månad efter Polestar 3 avtäcktes i Köpenhamn och en dag efter att klimatbonusen avskaffades (EX90 är för dyr ändå) är det så dags att presentera Volvo EX90. Volvos första helt elektriska bil som inte bygger på en fossilplattform. Ersättaren till XC90.

Sju sittplatser, 408 hästkrafter, fyrhjulsdrift, en räckvidd på 60 mil och ett pris på 1,1 miljoner ska locka mängder med kapitalstarka barnfamiljer.

Förutom extrem komfort med luftfjädring, exklusiva materialval och ett högtalarsystem från Bowers & Wilkins är säkerheten så klart i fokus med invändiga sensorer och en kapacitiv ratt som matar information om föraren till bilens system. På sätt ska bilen förstå när föraren behöver hjälp. Inget barn eller husdjur ska glömmas kvar (!) i en Volvo och därför är klimatanläggningen anpassad så att den kan gå in och värma upp eller kyla ner bilen om något levande har glömts. Skulle det vara så att föraren inte kollar på vägen när hen kör kan EX90 hjälpa till att upptäcka faror i korsningar och till och med autobromsa om det skulle behövas.

En av de mer spännande grejerna är den nya huvuddatorn i Volvo EX90 som ska ger föraren ett snabbare och enklare infotainmentsystem. Med ett intuitivt och adaptivt gränssnitt lagras valen och finns tillgängliga i det nya innehållsfältet som uppdateras automatiskt.

Batteriet är stort, 107 kWh netto och kan snabbladdas med upp till 250 kW. Snabbladdning 10–80 procent ska ta 30 minuter. Vid långsamladdning tar det 11 timmar att ladda fullt.

EX90 är över fem meter lång, hela 8,4 centimeter längre än nuvarande XC90 men axelavståndet är nästan exakt samma.

Beställer du bilen i dag får du den förhoppningsvis om ett år. Priset är 1 085 000 kronor eller 14 995 kronor i månaden. Då är Polestar 3 nästan 100 000 kronor billigare. Men i den kan du inte få sju säten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så skuldsatt är Hedin
Ny isgreppsmärkning på däcksidan
Så mycket lägger Scania i sin nya riskkapitalfond
Han blir ordförande i nya branschföreningen
Första snabbladdarna för tunga transporter i norra Sverige
Solrosolja, ris och maskrosor: Däck har nästan blivit ätbara
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.156